Altan & Uteplats
Krille-72: [citat] Plasrkilar blir kanon. Det finns 4 kantiga pallringsbrickor eller vad dom nu heter. Finns i olika tjocklekar och kan staplas på varandra. Kanske ännu bättre i ditt fall. Syllpapp ifall träet hamnar direkt mot plattorna. Ingen annanstans. Det behövs egentligen inte där heller men kan vara en bra säkerhetsåtgärd.
huggan: Jag skulle säga nej, för de sitter ändå ganska skyddat och har det luftig omkring sig.
Östgöte89: [citat] Tack för svar! Skrev fel i all trötthet, har inte 17 utan ca 24cm upp till panelen. Min osäkra plan: -Makadam befintligt. -Finare material (nödvöndigt? Isf hur mycket; över hela ytan eller enbart där plattorna läggs? Bygger väl inte upp nämnvärt så räknar inte med något där på höjden?) -Padda(nödvändigt?) -5cm Marksten (hur många och med vilket avstånd?) -Takpapp
Paniculata: Bor utanför Göteborg och skall lägga om 250 kvm trall. Trall Söker med ljus och lykta efter tillförlitliga leverantörer av trall i premium kvalité av: Sibirisk Lärk garanterat 100% kärnvirke från Norra Sibirien Tryckt trall 100% Norrlandsfur av klass NTR-AB, G4-1 alt G4-2. Dimensioner Har länge tänkt att köra 28x120. Nu är jag nästan övertygad om att köra 34x145... Fördelar och
j.f.s: Nej Ja Beror på förutsättningarna Googla? Smådrygt svar men med exakt noll förutsättningar går det liksom inte att svara på frågan.
justusandersson: Om ni är ute efter en snygg taklösning (i ett utvändigt hörn) med hjälp av färdiga takkonstruktioner får ni nog leta upp en annan del av huset... Den enda "snygga" lösning jag kan tänka mig innebär att altantaket hamnar högre än befintlig takfot och står helt och hållet på egna ben, men det kräver en egen konstruktion. Om det är möjligt att förankra ett altantak i
Ekgu: Ska bygga utekök och i jakt på en lättare och smidigare skiva än gjuten betong fick jag förslag från en tillfrågad hantverkare om att använda Virocs skivor som bänkskiva. Aldrig hört talas om det, men det lovar ju väldigt mycket gällande tålighet mot det mesta (fukt/brand/osv, osv) https://investwood.buzzbeat.pt/en/viroc/#applications Någon med erfarenhet av materialet?
Alice_Farsa: [citat] Hur stor är filen? Större än 2 GB? Om inte, kan du använda https://wetransfer.com/. Om du vill...
Alice_Farsa: [citat] Fick du löst det? Hur gjorde du i slutändan? Står själv inför ett omfattande altanbygge där vägg består av fjällpanel. Har varit inne på tre alternativ: !) Dra gängstänger igenom grunden för att förankra regeln. 2) Vända en panelbräda och dra regeln i väggen (förutsatt att man vet var stommen och ytterreglar går) . 3) Dra in betongplugg + sktuv (typ fischer som är
justusandersson: En variant är att hyra en rotationslaser för en dag, slå ner lite käppar där man tror att de gör nytta och sätta av en gemensam höjd. En annan variant är att konstruera en referenspunkt som ligger i rät vinkel med fasaden (och kanske 7 m ut) och på rätt höjd som du sedan utgår från. Lasermätare kan man ha stor nytta av när man ska mäta lite större avstånd, jag tror att de har
lantzen: [citat] Hmmm... Ja, det kanske framför allt är i mitt huvud som det känns halt med trall. Tack för input!
1977bjorn: Tappar du glöd på det blir det märken oavsett träslag. Jag brukar vattna min trall om det är långgrillning på g. Hjälper lite och är också smart ut brandrisksynpunkt (löv, damm och annan skit som ligger under trallen kan också ta fyr). Sten/betong är bäst :)
kungfuu: För framtida referens gick det skapligt att skapa ett steg utanför, delvis med hjälp av befintliga plattor. Det blir ändå ett steg upp från den tänkta stenraden framför (för robotgräsklipparen) på 5-6cm vilket får vara ok. Gräsmattan förlängs fram till stenen. [bild]
Nobbe_1: Får väl ta med rondell och kapa utanför butiken innan man lägger på kärran :giggle: [citat]
nybyggarn3: Det är en frågeställning jag också brottats med, med skillnaden att vi ska ha en slänt med växter mot altanen. Vi landade tillslut i kantsten av granit. Så småningom ska slänten fyllas upp nästan hela kantsten och växter planteras.
maah: Tänkte du köra en generalskarv över den dubbla regeln? Det blir inte snyggt, lägg hellre två brädor ut från huset som fris istället. Det blir lite mer jobb med reglarna men mycket snyggare. Jag skulle kört cc60 ändå, du sparar minimalt med virke om du går upp till cc80.
Hemmakatten: Har inget svar på din, TS, fråga. Vill bara säga att golvet är mycket snyggt!
Barriospurer58: [citat] Hej! En till norrbottning här, jag undrar hur du gjorde till slut?
Robbinb85: [citat] Du letar bara upp hålen och stoppar ner bitset utan jigg, inte så mycket svårare än med ”vanlig” trallskruv. När du inte har så många skruv kvar, Sätt en fot på brädan då den kommer vilja resa sig annars, du märker när du kommer till den punkten.
Bemi: [citat] Hej, tack för tipset, jag la ribborna på utsidan och markerade, sen var det bara att såga. Det blev jätte bra
Fresten: [citat] Ja en enkel plåt är ju en idé. Blir ju även enklare att rengöra då
CasperKarlsson: Hej, Vi har ett glasräcke på altanen som är 15+ år och som ser väldigt tråkigt ut. Glas-skivan har lossnat på ett av partierna, och gummilisterna har hoppat ur sina spår eller börjat röra på sig. Ramarna som glaset sitter i är popnitat. Vad anser ni som är kunniga i området kan vara en bra lösning? ska man ta hit någon som fixar det? Eller kan jag borra bort popnitarna själv och
HittePå: Hej! Denna fråga har kanske har ställts förut, men har svårt att hitta ett bra svar. TRALL IMPREGNERAD https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/tryckimpregnerat-virke/trallvirke/trall-28x120mm-impregnerad-ntr-ab VS. TRALL ROYAL CONCISE https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/trall/royalimpregnerat-21706-46/trall-28x120-royal-concise Vad är
Freimeister: Bumpar denna då jag har fibercemtskivor runt stolpgrunden och vill nu ha en smidig öppningsbar lösning så jag kan nyttja utrymmet. Hur blev era lösningar?
Danii KD: Hej! Är igång med att bygga utekök och har funderat mycket kring storleken på grillen. Jag vill göra ett hål i en gjuten betongskiva för en klotgrill och skulle helst vilja ha en 57 cm grill. Om jag ska få 10 cm mot kanterna på tänkta skivan skulle den behöva vara 77 cm djup vilket jag tycker är för stort. Min fråga är, skulle det funka att ha mindre avstånd mot kanterna baktill