Altan & Uteplats
plan-g: Uteplatsen kommer att vara där utgrävningen påbörjats. Slänten är till höger i bild. Tror ni det räcker att slå ner kantstenar djupt för att hålla emot? Eller är det lönlöst att försöka bygga en uteplats vid en slänt? [bild]
justusandersson: Jag tror inte det är någon bra idé. Stolparna behöver plintar. Om du använder plintar med skruvbara stolpskor skulle du kunna gräva ner en plint, lägga en betongplatta ovanpå och borra hål genom denna för stolpskon. Lite pyssligt blir det säkert. Hade du tänkt staga pergolastolparna i överkant eller bara satsa på att de är ordentligt inspända?
Sharky58: Ingenjör som jag är (dvs gillar att överarbeta saker ibland.....) så tillverkade jag en tresidig krage av trä som styrde på stolpen och som hade en ficka upptill som styrde stolphatten på plats (limmat). Gjorde likadant med glasfästena. En jigg man ställde mot stolpe /trallgolv med två styrfickor för glasfästena så att det bara var att mosa dom på plats. (Symmetrisk så klart så
Maxoz: Hej, Vi fäste en regel i fasaden och satte första raden ungefär 1,8m ut från huset. Än så länge har vi inte märkt något problem i alla fall!
Alivendela: Vi har under våren byggt en stor uteplats med trall i tryckimpregnerat. Trallen vi byggt är stor och vi var tvungna att beställa en extra leverans av trall. Nu efter ett par månader kan man se svarta partier på trallen, till mesta del på trallen från andra leveransen. Fråga: vet någon vad detta är och varför det uppkommit. Kan vi behandla på något sett så att det försvinner. /Anna
Bernieberg: Eller ännu hellre som ovan inlägg men byta till en bredare bräda så allt blir i ett stycke.
TheGame: Nej behöver inte fästas. Brukar vara rekomenderar att inte fästa i huset.
GreenYoda: [citat] Vad blev det för slutlig lösning för dig?
SverreK: Jag köpte mig en kärcher pcl-4 i våras till mitt igengrodda trädäck. Blev som nytt. Körde över med såpa sen och väldigt nöjd med resultatet. Rekommenderar alltså att skura trädäcket ordentligt istället. Antingen för hand (jobbigt som f-n) eller med maskin. Att slipa med golvslip skulle inte funka på mitt iaf då plankornas kanter är något högre än mitten på plankorna. Kanske
Stuff: Testsåga på några spillbitar först. Bara för att man ställer sågen på 45 så betyder det inte att man får 45. I alla fall inte om man köper billiga verktyg som jag gör :P
Åsa Lund: Oavsett tyg tror jag dynorna blir blöta. I Skåne är det åtminstone så att det regnar aldrig rakt uppifrån. Minsta lilla vind så blåser det in regn under taket och in på dina möbler
MKAR: Det fick bli en ordentlig nedsänkning samt tvärskruva från båda håll. Verkar som att det blev stabilare än jag trott! [bild] [bild]
Danne_P: Hallå på er! Går i köptankar på spabad som kommer väga ca 1600 kg som mest med badande i. Någon med erfarenhet som kan yttra sig om mitt trädäck som jag byggde för tre år sedan står pall för detta? Tänkte ev. placera badet mot tegelväggen/staketet och på bifogad bild ses reglar och bärlinor som vilar på stenplattor. Mot staketet vilar bärlinan på plintar och bärlinan mot
maah: Tycker det verkar lite overkill. Jag har byggt uterum med både cellplast och vanlig isolering med bra resultat. Det senaste med 120mm glasull. Då rev jag bort befintlig trall, skruvade läkt på reglarna och la dit trossbottenskivor. Sen i med isoleringen och skruvade tillbaka trallen, och sen en foam och billig laminat från Rusta. Är inne på 4:e året nu utan minsta problem.
ToBr: Tack för svar, neh men tråkigt att ha en sån stor skillnad från dag 1 kan jag tycka då man ändå lagt en jävla massa pengar på den.
Workingclasshero: [citat] Ja, är det så dåligt, 2 meter upp och maskerat som duvslag.
IAmNotANumber: [citat] Lugnt. Jag var i samma tankar som dig för ett tag sen. Du kör inte bli missnöjd
jonaserik: Svetsade vinkeljärn ut från vägg och markisfästena sitter på dom. Ingen standard utan special och beställt från någon med svets.
byckq: Hej Jag tänkte sätta glas räcke på min uteplats men hur ska jag räkna på glaset tänkte köpa från Jula eller Rusta måtten som det ska vara glas på är 1200 x 10900 x 3000mm uteplatsen är i betong så funderar på vilka mått jag ska kombinera glasen i för att det ska se bra ut höjd 1000 mm tänkte jag
Mrriod: Försökte räkna lite på det enligt svenskt träs tabeller för bärlinor till altan. Där kan man ha 2.4m mellan bärlinorna och då ett plintavstånd på 1.9m om man har 45x170. Om man utgår från att de räknar med 250kg/kvm2 och man istället har 60cm mellan bärlinorna så borde man kunna ta 250x4 för att få ut vad den klarar?
justusandersson: Det var väl ingen dålig svenska! Om däcket bara har två nivåer (bjälkar och trallvirke) så är det tre saker som bestämmer vilken vikt det tål: Bjälkarnas dimensioner (genomskärningsmått bredd x höjd), deras inbördes avstånd och avståndet mellan bjälkarnas stöd (plintar eller plattor). Trallvirkets mått har mindre betydelse.
Joeleri: Hjulen är rätt mjuka (zooma in bilden så ser du). [bild] Efter att bilden togs har jag täckt in insidan också (dubbelisolerat) då det blir väldigt mycket kondens. Framför allt för att skydda träet, men även för att minska uppvärmningskostnaden.
yonna: Det gäller att hitta högsta kvaliten på lärk och det är inte lätt. Jag har högkvalitativ lärk i fönsterinsättningarna men fordren av uschlig kvalitet. De måste bytas.
Zingonr1: Tack för svaren. Ja de må vara mellanstadiematte men ibland låser det sig. Återigen ett stort tack för snabba svar
SverreK: Nu är trallskruvandet igång. Tack för alla tips jag fått via forumet. Gul krita, börja utifrån, snörslå varje meter mm mm... [bild]
abel48: Flyttade från de huset för länge sen så har ingen bild kvar i telefonen tyvärr.....