D
debbo: [citat] Håller med Esseves C4 rostar ihop och går av inom 5-år, A2 eller A4 gäller, sen är det viktigare att välja tjockare alternativ än dyraste!
10 svar · 686 läst
B
Byggwill: [citat] Bra idé, hoppas att mina svar hjälper. Är det något du undrar över kan jag vidareutveckla såklart. :)
9 svar · 402 läst
O
Orpansson: [citat] Okej, vad är det man behöver veta för att göra beräkningarna?
4 svar · 444 läst
·
Ozzys Gozze
Ozzys Gozze: Jag brukar lägga kloss an, tycker det blir klart snyggast när berget “kommer upp” ur altanen. Och det gäller oavsett om du har ett mjukt, svagt lutande berg eller en brant sprängkant som altanen ska möta. Så tycker iaf jag. Visst samlas där lite barr, löv och smuts från både oväder och högtryckstvätt av berget, men det gör det även om du skulle ha en liten glipa. Men i det
12 svar · 2,8k läst
·
D
Devops: [citat] Tack för svaret! Ja kjolen kommer vara liggande. Tänkte mig regeln liggandes och sedan sätta stöttor ut på stolparna till räcket. Om jag bara sätter stolparna i regelverket så känns det lite klent, därav att jag vill sätta något nertill för stabilitet. Tänkte gjuta först men sedan slog det mig att sätta stöttor istället, likt det man gjort innan. Blev bara osäker så
2 svar · 339 läst
·
J
Jimmy Jim: Jag ska byta trallen på min altan. Jag tänker behålla stommen som trallen nu är skruvad i men tänker skruva på ny regel på stommen som jag skruvar den ny trallen i. Jag undrar vilken dimension bör användas till regel som ska skruvas på och behöver jag skruva på ny regel?
0 svar · 153 läst
Beesa
Beesa: [citat] Hittade ni något?
6 svar · 7,4k läst
S
surfarn: Fundera på om ni inte sk skapa en härlig plantering istället för dekorationsgruset och i stället stenlägga cirkeln och ha den som matplats
5 svar · 1,8k läst
·
F
fribygg: Vanliga hyvlade brädor, har iofs bara haft uterummet i 10 år så jag vet ju inte hur det fungerar i längden.
9 svar · 1,4k läst
V
VetarN: Synd att tråden va så kort. Har vi någon mer som gjort något liknande? Jag tänkte ta och starta men jag skulle nog vilja köra tegel och sen utan tak. Känns dock som taket hjälper vintertid men blir betydligt mer komplicerat med taket
29 svar · 25,1k läst
·
D
danpih: Plintarna ser ut att ligga lite ytligt. Även med 90cm-plintar, så ligger dom nog inte på frostfritt. Ser ut att vara rejäl snölast också, så lite mindre cc hade varit bra såhär i efterhand...
13 svar · 2,4k läst
·
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. En vanlig väg är att använda jordankare, som man slår ner i marken. Exempel: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/jordankare/jordankare-71-x-71-x-750-mm-2000053203
1 svar · 270 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Snyggt !
24 svar · 3,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Bryggan blev skev av vind/is. Den var tydligen byggt för svag med otillräckliga diagonalsträvor. Beslagen och träet höll än sålänge.
2 svar · 191 läst
Roblil72
Roblil72: [citat] Till slut blev det ok. Pergolan är på plats och fungerar som den skall. Vi kom överens om en ekonomisk ersättning som båda parter kunde acceptera och något annat kan man väl inte begära i slutändan
60 svar · 13,5k läst
·
J
jawen: [citat] Det kanske kan gå "att flytta över" delar, som du anar. Men det måste du utvärdera själv på plats, & du kan ju börja med att kontrollera om "bladet" på vä dörr är demonteringsbart.
3 svar · 183 läst
·
A
Adeline Ramnäs: [citat] Vad skulle man ha gjort i stället?
5 svar · 600 läst
·
Lidlund
Lidlund: Sparkar liv i tråden 😃😂 Vi är sugna på göra vårt uterum vinterbonat! Så man kan nyttja det 9–10 månader per år i Östergötland! Eller, beroende på pris.. 12 månader.. Vad kan det kosta? Är det svårt att göra själv?
2 svar · 6,0k läst
·
yonna
yonna: Jag kan förstå att man vill fräscha upp ytan när alger och mossa fått fäste, speciellt om ytan har behandlats med numera bortnött olja (just olja drar ju till sig smuts). Precis som @KLARAlife såpar jag trädäcken varje år - efter att ha kört med terrasstvätt med rikligt med vatten. Rester av den gamla oljan (som inte bidrar till tryckimpregnerat virkes hållfasthet) försvinner så
2 svar · 581 läst
·
S
sturnus: It all depends on the dimensions/weight of the patches and their spacing. Remember that wet snow can plug gaps that are too small, which can cause problems.
1 svar · 320 läst
·
N
Nissegandhi: Poängen med att beräkna och följa en beräkning är att då håller det. Men ibland gör man andra val.
4 svar · 393 läst
·
HiddenDingo
HiddenDingo: Mögel växer bara om det är rätt fuktighet och temperatur. Om isolering, ventilation eller uppvärmning ändrar fukten och temperaturen till ”rätt” sida för att mögel inte ska växa kommer det inte vara några problem. Ni kan ju tvätta bort möglet innan ni bygger klart för bättre känsla :)
5 svar · 288 läst
·
A
Arkiny: Kanske plockar all mossa och säljer till blomsteraffären! 😀💵💰🤑🤭
13 svar · 364 läst
·
F
fribygg: [citat] Om du inte provat själv tycker ju att det verkar onödigt att rekomendera sickel till TS som tydligt skrivet att han inte vill chansa.
8 svar · 308 läst
S
saltet: Du bör vänta minst ett år om det är tryckt virke så det får torka upp. Alternativt att du köper vanligt virke och förmålar i varmt rum. Grund plus 2 ggr täck. Så gjorde jag där jag köpte regelvirke 45x45 och 90x90 och slipade innan grundning.Behövde inte speciellt mycket slipning. Köp virke på riktig brädgård så brukar det finnas bra virke och inte elände från Byggmax
3 svar · 391 läst
O
O: Vill du ha det enklaste sättet är svaret oxo det enklaste. Man behöver inte göra något alls. Tryckt virke behöver inget underhåll. Det håller mycket länge utan underhåll.
1 svar · 406 läst
FemTummar
FemTummar: [citat] Verandan såg ut som på bilden här nedanför. Det är bara perspektivet som gör att det ser ut som att verandataket lutar in mot huset, det hade i själva verket en fallhöjd på ett par decimeter och har sett ut så i troligen 20 år. Allt är fortfarande täckt av snö och det är fortfarande mörkt ute, men såvitt jag kan bedöma har vikten från taklasten skjutit ut taket
8 svar · 2,1k läst
·
B
Bobbobula: [citat] Tack för ditt svar! :)
35 svar · 13,6k läst
·
Andjul
Andjul: Jag har ett uterum på 30kvm med isolerade dubbelglas runtom och kanalplasttak 32mm . 170mm isolering i golvet (25mm furugolv med balkongmatta på). Vi värmde upp det med 2 gasolkaminer (4,2kw vardera på full effekt) med inbyggda fläktar häromdagen. Började med ca -5 grader och det tog ungefär en timme så öppnar vi upp till huset. I husets anslutande rum eldar vi även med kamin som har
6 svar · 579 läst
·
A
Anderscurl: Golvvärmerören mår nog inte bra av att ligga i det fria i ett år. Har för mig att det stod något om det när vi gjöt vår altan med golvvärme.
1 svar · 259 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.