Altan & Uteplats
hemskapat: [citat] [citat] Vi tog hjälp av Erik på Bygglovhjälpen med att planera om köket, bryta av längden på köksbänken, då gick det igenom. Jag förstår din frustration. Om du önskar mer information nås jag på info(@)hemskapat (punkt se).
1977bjorn: Egentligen skall det väl vara det ja. Sen beror det lite på. Regnar det mot den fasaden så det står vatten där? Om det inte gör det så är det ju inget problem :) Sen är där ju lite ventilation i panelen, inte helt tätt alltså.
Gorson: Har ett uterum med vår/höst+ isolering, ingen uppvärmning och har problem med att det bildas kondens på listerna mellan takplattorna. Detta har skett nu när det varit rejält kallt i några dagar och det har bildats isdroppar längs listerna. Nu när vi går över till plusgrader smälter dropparna och börjar rinna ned på golv, mattor och möbler Takplattorna är kanalplast 16mm. Jag
it_mutt: Hallå Fick en gasolkamin till skänks, som inte riktigt fungerar som jag vill, eller kanske snarare; som jag önskar. Ingen aning om märke/modell. Två brännare, en enkel och en "dubbel". Och det är den sistnämnda som beter sig udda. [bild] I läge "ett" (ovan) ser allt ok ut. Men när jag sen går över till läge "två" ter den sig så här; [bild] Vet inte om det framgår av bilden, men
raveper: Är det gräs kan man dra en duk över och lägga på några stenar. Är det ingenting så behövs det inte.
yonna: Jag lägger faktiskt en trasmatta utanför ytterdörren. Den hindrar inte bara halkning utan skyddar trädäcket även från eventuella dubbar jag periodvis har på dojorna.
Alex Holmén: [citat] Tänk köpa från pergola.se med färdiga lösningar med vridbara lameller och inbyggda rännor för regn, de även snöklassade
LASEG: Ska bygga ett fristående uterum till husvagnen och ersätta Standbytältet. Bredden blir 7200 mm och djupet 3500 mm, takreglarna blir c/c 1070 mm och 58 x 180 mm. Tänkte mig en ram ovanpå stolparna som blir 120 x 120 mm som är 120 x 45 mm som jag lägger bärlinan ovanpå på högkant som åxå blir 58 x 180 mm. Sätter den på 180 mm i ytterkanten på 120 x 45 mm så takreglarna vilar på
lunnabo: [citat] Tack för informativt svar. Tycker också att priset på knappt 5 kr per sten med hemtransport var förmånligt.
Villa1949: [citat] Eller sitter och röker hela dagarna.. kan förstöra mycket av glädjen med att sitta ute tycker jag.
Tooompaaa89: [citat] Hej! Jag har program och erfarenhet för att hjälpa er Altaner är oftast bygglovsbefriade men det kan ändå vara Bra att rita upp som ett underlag för kommande byggare, då tänker jag främst på estetiska detaljer som ni vill ha, underbyggnad/konstruktion är det upp till entreprenör att bestämma. Är er kommande altan så pass stor och hög att det krävs bygglov?
Bombadillen: [citat] Det gick bra, i orangea delen lade jag bergskross 500 mm och makadam 300. Högst upp blev det betong 100 mm med ingjutna golvvärmeslingor.
Anna_H: [citat] Ja, det gäller att skilja på altan och trädäck, det misstaget gör många.
Kurtivan: Blir det svajigt får du göra som jag gjorde med 140 cm överhäng... Satte en rejäl planka nertill horisontellt mot plintarna (expanderbult i betongplint) och sedan snedsträvor: [bild]
Anonymiserad 122206: Låter bra! Ska bli spännande att se ditt bygge!
Masthugg: Det är inte så att du ibland låter dörren till uterummet stå öppen så att varm innelift kommer in i uterummet? Finns förresten någon ventilation?
Nellynk: Det är renoveringstapet som dom la över osb skivorna o sen måla. Men nu börjar jag tveka om allt att man kanske borde tagit virke på insidan me
Kenstarfighter: Har en fråga Jag har en gammal altan som vi fick plocka ner på grund av dränering men som vi sparade allt material till för att kunna återmontera. Tyvärr drog dräneringen ut på tiden så nu är minusgraderna och frosten här hos oss. Går det att montera ihop altanen med de gamla brädorna nu när det är minusgrader? eller kommer det bara ställa till med problem och jag borde istället
TMatt: Min komposittrall har 0 graders lutning och har fungerat bra än så länge.
justusandersson: Väldigt avhängigt av hur ditt hus ser ut och är byggt. Finns nog inga standardlösningar (utom för flerbostadshus där balkongerna ska renoveras).
Paxman: Eftersom den här tråden bumpades av ett (numer av admin raderat gissar jag) reklaminlägg så tänkte jag att jag kunde återkoppla gällande spindelfångaren. Den är HELT suverän! Sen jag gjorde beställningen (för 6 år sedan tydligen!:surprised:) så har jag nog bara dödat ett tiotal stora spindlar i huset, resten har deporterats utomhus mha manicken. Vi har den strategiskt placerad i
droopy: [citat] Många "altaner" genomgår förändringar..Altanen blir ett glasat uterum,,för att sedan bli en kall tillbyggnad med väggar.. för att efter en del tid bli en vinterbonad tillbyggnad på huset. Har sett detta bland flera grannar här ute på landsbygden. Det börjar lite enkelt med ett trädäck och slutar med en ordentligt tillbyggnad. Då är det bra att ha satt grova plintar
A-Carlsson: Långtidsåterkoppling, se mina inlägg från år 2018 och 2015. Nu är trallen 7 år gammal och endast tvättat med såpa (Linoljesåpa och rapssåpa). Senaste åren har ambitionsnivån sjunkit något vilket har resulterat i att trallen inte har tvättats varje år. I somras var den både smutsig och trallen har spruckit allt mer. Tack vare denna tråd fick jag inspiration och köpte en Kärcher
1977bjorn: Emaljen vet jag inget om tyvärr. Jag ser dock inga fördelar med att lägga så mycket jobb på en badkarsugn. En ”riktig” pizzaugn eldar man ju på samma plan och pillar med kolen och så. Finns ju hur många instruktioner på gjutna varianter. själv kör jag en gasol-variant från ooni. Sjukt smidigt och vääldigt nära en riktig pizza. Jag skulle säga att ingen hade märkt skillnad i