kysan
kysan: lyckades kröka slangen...
1 svar · 3,1k läst
·
Z
z_bumbi: Jag skulle fundera på att träskydda de befintliga trädetaljerna när trallen ändå är borta. Jag gissar att en träskyddsolja funkar men det finns säkert andra alternativ som kan vara bättre.
5 svar · 3,3k läst
·
Rofffe
Rofffe: Har testat den.Supenöjd.Är fyra år sedan,och nu är det dax för en ny strykning.
3 svar · 8,4k läst
T
Theres Thelander: Vi ska bygga altan och har valt obehandlad trall som vi ska behandla med transparent olja. Plintar ska grävas ner och regelverket kommer att bestå av tryckt virke. Nu till min fråga; bör trallen oljas runt om innan vi lägger den eller räcker det att vi oljar ovansidan?
0 svar · 1,7k läst
Tobias Markling
Tobias Markling: [citat] Tack för att du svarade, men jag tolkar ditt svar som att cykelbanan är en död punkt oavsett var tomtgränsen går?
2 svar · 1,9k läst
·
D
Dimitris76: [citat] Aha! Nu förstår jag vad du menar. Nej de här är inga skarvar - de är friser. Komposittrall är en termisk material som expanderar mycket mer på längden när det blir varmt. Man får inte montera plankorna kortända mot kortända utan man får lägga friser istället. De står på alla leverantörers monteringsanvisnigar (se bifogade kort!).
4 svar · 2,5k läst
·
A
A.G: Kan du inte sätta bärlinorna tätare, c/c 600mm och använda dem För att Skruva trallen?
10 svar · 5,5k läst
·
M
Marianna Ringner: Ca 20 cm
2 svar · 1,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Mycket fukt och dålig luftombyte. Utmärkt läge att lägga marksten ist. Skulle aldrig bygga svennebananaltan så nära marken.
2 svar · 1,8k läst
·
Joco_
Joco_: Högtryckstvätten fungerar också, men man blåser bort fogarna... Så då måste man sopa i ny sand
4 svar · 5,6k läst
·
G
gusjohjoco: Hej! Till sommaren behöver jag ett bra solskydd, men har inte råd med en ordentlig markis. Jag skulle behöva något temporärt och hyfsat billigt. Vad tror ni om att köpa markistyg, sätta öljetter, och helt enkelt hänga över fönstren soliga dagar?
0 svar · 2,0k läst
H
huggan: Det gör ingen större skillnad mer än estetiskt.
3 svar · 2,3k läst
M
matknu: [citat] Edit. Ringde Willian och det är ingen plåt och inte heller ngn gummitätning. Jag förutsatte att det iaf skulle vara ngn form av gummiremsa mellan plattan och ramen....
1 svar · 883 läst
·
Jänkarn på slätten
Jänkarn på slätten: [citat] Gärna lite uppdatering till host 2022
7 svar · 5,4k läst
·
Fairlane
Fairlane: Det blir säkert bra. Hellre en för stor låda än enför liten. Min låda har använda av barnen som gömställe. :love: Jag vet att vissa slänger in grillkol etc i lådan också. Jag tror du kommer bli nöjd. Lådan är väldigt lätt att montera, väger nästan inget (det bör man ta hänsyn till om det blåser) och håller tätt. Går tydligen att låsa med ett hänglås, men det känns
5 svar · 2,5k läst
H
Hejochhejdå: Hej! Är det någon som vet om/var man kan köpa stolpar likt den på bilden, att fästa i balkongräcket för att kunna fästa ett balkongskydd i det? Mvh
0 svar · 956 läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Upplevs det som en visuell fasadförändring så kan kommunen definitivt ha synpunkter.
6 svar · 4,1k läst
·
cimi79
cimi79: Hej, Skulle vilja veta vad kostar det att bygga trädäck och staket. 50 m trädäck på befintliga plattor. 50 m trädäck på plintar. 80 hög. 40 m 1.8m hög staket med dubla sidor, 12 cm trall med 50% mellanrum. 20 m 1.2 m hög staket. Priserna kan vara med eller utan material, eller pris per m2 i Sydvästra Skåne. Tacksam för svar!
0 svar · 2,7k läst
A
AndersS: Borra ett lite större hål än vad skruvskallen är i en plåt och lägg ovanpå om du är orolig för om det flisar. Och en knackmaskin brukar vara skonsammare än en vanlig skruvdragare.
7 svar · 3,7k läst
T
Trafikverket1: [citat] Du har ingen bild att bjuda på? :D
4 svar · 10,9k läst
S
Simon.Gustafsson: [citat] Blir nog att göra så! Jag var så inne på att allt skulle vara enhetlig och se så "naturligt ut" men det är nog enklast, billigast och minst tidskrävande att göra som du säger
4 svar · 2,5k läst
BirgitS
BirgitS: Man behöver inte bygglov för ett skärmtak på max 15 kvm men för att det ska räknas som skärmtak ska det vara enkelt, kraga ut från och ha sin bäring i huset. Dessutom får det inte finnas undantag för skärmtak i detaljplanen och grannhusets samtliga ägare ska godkänna det. Om det är närmare än 4,5 m till tomtgränsen på andra sidan behöver även ägaren av den marken godkänna
1 svar · 999 läst
·
J
Ja.han: Hej! Jag laserade altanen i somras och det blev totalt misslyckat. Vår altan är inglasad. jag började med ett sådant medel som tar bort alla andra lager som är på. Skurade med en borste på skaft. Såklart körde jag för hårt och fibrerna reste sig. Slipade sen med sandpapper på skaft. Såklart inte effektivt. Tvättade med vattenslang och extremt mycket vatten (får man ens göra det
0 svar · 1,7k läst
·
T
TypRätt: [citat] Det är nog meningslöst att höja dem högre. Snö och is kommer ju inte att komma in i träbalken och förstöra den, det är ju i smält form vattnet blir problem. Förr skottade man ju upp snö mot träfasaden för att få bättre isolering på vintern. Så länge det finns luft under enligt anvisning så kommer det alltid att kunna torka upp och det är det som är det viktiga att
1 svar · 2,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Glad att kunna vara till nytta även här ibland
12 svar · 2,7k läst
·
A
AxelCar: Tänkte själv bygga en altan med ett litet växthus på, direkt på gamla stenplattor och har funderat på att använda terrassfötter på detta sätt. Jag undrar dock över hur många jag behöver. Exempelvis dessa verkar kunna bära 1000 kg stycket men någonstans har jag hittat att de rekommenderar 4-5/ m2. Blir isåfall 50 st på 12 m2 vilket känns lite overkill? Motsvarande om vi kör med
9 svar · 9,5k läst
·
Peckalanger
Peckalanger: [citat] Nej. Men jag bor på en stenkulle så jag tror inte det behövs
3 svar · 2,3k läst
·
blob
blob: [citat] jag gör ett försök! det nya avser det nya trädäcket/altanen. Så öppna upp halvväggen vid farstukvisten och integrera nuvarande altan (1) och ut till ett nytt tänkt trädäck vid (2).
2 svar · 1,9k läst
·
E
etompau: Ett annat alternativ för belysning av balkongen kan vara att du sätter upp 2-3 st. trädgårdsspottar på väggytorna. Rikta ljuset ner mot golvet. Ex. på armaturer: https://www.bauhaus.se/startset-tradgardsbelysning-markslojd-garden-24?gclid=EAIaIQobChMI-6nkitr09QIVh63tCh0GbgkcEAQYAiABEgJQhvD_BwE Använd inte spjutet utan montera spotten med u-vinklen mot väggen.
2 svar · 905 läst
Jonasfalk123
Jonasfalk123: [citat] Hej! Kom du fram till någon bra skiva att putsa på? Jag är också på jakt efter ett material för en uppreglad mur som skall se ut som en putsad mur. MVH
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.