Altan & Uteplats
Hallerudsbo: Problemet man kan få om man sänker ned badet är om det regnar mycket så ställer det sig vatten i gropen som kan gå in i badet och kortsluta pumpar osv. Så sänker man ned måste man kunna leda bort vattnet. Där jag bor så fryser ofta backen så vatten inte rinner undan och det kan regna, då är det bra att ha en plan att få undan vattnet. Så som du har det är bäst. Men jag själv
Stefan N: Vanlig plyfa kommer inte bli kvar länge, det är inte värt att bygga nåt med den.
AMFA: 6-7 st 95x95 stolpar varav några av de ska integreras med balken under altan, några betongplint,stolpsko. 45x45 reglar med luft mellan på staket
Kane: [citat] Träguidens beräkning: reglar C24, bärlinor C18 Spännviddstabellen: C18 på allt och dessutom 22 mm trall. T.ex. Byggmax har C24 på 45x145-195, ej specat på 45x120
z_bumbi: Det är mer nyansvariantet i virket än mellan generiskt tryckt virke som varit ute i ett år och obehandlat trä. När man oljar virket första gången så skyddar man också den del av pluggen som inte skyddas av limmet. Även om man gör pluggar av tryckt virke så är de inte genomfärgade så man får ha extrem koll för att få pluggen precis i rätt längd. Multiplicera det med antal plugg
E.Dahl: Har en äldre markis på balkongen som har ett snöre/lina där jag får dra för att ta in och ut markisen. Finns det någon vevbox eller typ av vinsch som jag köpa för att underlätta in och uttagningen av markisen?
Martin Åkesson: [citat] Har du några bilder på hur du löste det? Både nedsönkning och isolering?
MiguelDelRey: [citat] Det är klart plexi (med lite UV-skydd), och jag omvärderade efter att ha blivit klar över att konstruktionen kommer att leva sitt liv lite sidanom i trädgården som "pergola med tak". Det samlas lite alger och skräp på ytan, men så länge man inte dör av detta och kan svabba av det en gång om året så tycker jag det är ett fullgott alternativ. Till ett uterum hade jag nog dock
Mazen: [citat] Förborra, alt skruva en trallbräda jämte som du skruvar i.
z_bumbi: Det är lättare (och antagligen snyggare) att sätta snedsträvor iställer för att sätta stöd mot asfalten om överhänget är ett problem. Däremot kan jag inte svara på om det är eller kan vara ett problem att ha ett överhäng med de dimensionerna.
Byggabullen: [citat] Det har du helt rätt i! De kommer att köra jordfräs snart på resten av tomten så efter det kommer det finnas en rad marksten som ligger mot sidan på trädäcket. Det var inget de ville sätta nu då det skulle troligtvis bli en annan höjd på tomten. [citat] Tack! Jag ska se om jag kan ta en bättre bild imorgon, men här kan ni se hur det ser ut vid ena fönstret. Det är helt
Ankier: Tack snälla Nu vet jag lite mer hur jag ska gå vidare [citat] QUOTE="anders07, post: 4701077, member: 20635"]Det beror ju lite på hur mycket det rör på sig... Att snabbt och "enklast" få det snyggt är ju mikrocement (som dock är ganska dyrt) men om det fortsätter att röra på sig kommer det att uppstå nya sprickor rätt snart. En "flytande" platta som föreslaget ovan har samma "risk"
nallen63: Hej Jag undrar om en sådan här matta isolerar något extra på golvet, den släpper ju igenom fukt? https://bjornol.se/altanmattor/
KriHer: [citat] tänker inte att vi kommer fylla med material om vi inte behöver och kan fästa stolpskorna direkt i stenarna.
lillespillevinken: [citat] Snyggt & bra jobbat. Använde du balkskor för att fästa reglarna i ramen? Och hur fäste du kortlingarna? :) Tror vi har bestämt oss nu för att köra på samma lösning som er, ska bara kolla runt med ett par byggare för att se om vi missat något.
Snickarkirre: Okej ja men då blir ju vindfånget inte lika kraftigt! Men bultar du fast den så där så sitter dom kvar där. Skall pergolan blåsa in i huset så måste inprincip hela altanen lyftas. Du får nog dock sätta snedsträvor från pelarna till taket för att stabilisera upp den lite.
Julistormen: [citat] Tack. Jag tänkte nog bara ha 3x3,5 meter
Johanzazi: [citat] Har du kvar din ritning så skulle jag vara evig tacksam om jag kunde få ta del av den. Visst är din trappa 3 steg? Det enda som jag inte förstår är bredden på den nedersta bilden. Mvh johan
EliasLindgren: Vi har ett 16mm kanalplasttak från lokal leverantör (minns ej märke). Hade jag kunnat byta kostnadsfritt eller blivit tvungen att byta tak hade jag utan tvekan bytt till plåttak. Vårt har rökig färg men det släpper ändå igenom mycket ljus och värme. Det var vi väl egentligen medvetna om men det sämsta med taket är att det inte går att gå på det samt att det skiftande värme/kyla
plan-g: Är på väg att bygga utekök med putsade lecablock och egen-gjutna bänkskivor. På tilltänkta platsen är nu ett stort jordigt land ungefär. Själva underlaget skall nog vara gårdssingel dvs typ grus. Men vad bör underlaget under gruset vara? Paddat 0-32? Hur djupt bör jag gräva ut? Vill ju inte riskera rörelser av markfrost mm som gör bänkskivorna sneda men heller inte gräva ut
Adhinio: [citat] Ja. Bör väl gå med tanke på att de förankras i mark med järn. Höjden på plintarna är ca 40cm.
BirgitS: Nu ser man ju inte mycket bakom staketet på din bild men om en ramp ska vara bekväm att gå i får den inte vara för brant så frågan är om det får plats en tillräckligt lång ramp.
Kane: [citat] Två inlägg (av två totalt...) med samma positiva omdömen om en produkt kan kanske leda till den misstanken...:cool: https://www.byggahus.se/forum/posts/4515875/
juanxxx: Min tanke är att inte förankra altanen i husfasaden. Kan man då lägga bärlinor (5 breda streck) och sedan skriva reglar på som i denna ritning. Det jag funderar över är om bärlinorna behöver fästas på något vis eller om det räcker att reglarna som skrivas fast ovan håller dem på plats? [bild]
plaggis: Jag hade nog gjort så här tror jag... Förlängt farstun och sedan som du redan lagt ut virket samt demonterat allt "staket" på farstun