61 465 läst ·
18 svar
61k läst
18 svar
markduk och sand under altan?
Sida 1 av 2
Jag har också främst sand som markunderlag på tomten. jag tog bort gräset, lade markduk och fyllde på med makadam. det blev kanon.
Vi la inte heller något under när vi byggde för två år sedan och det finns inte tillstymmelse till växtlighet trots att vi sått gräsmattan och det därmed sannolikt kommit in både matjord och gräsfrö under altanen.
Känns därmed som overkill att köra markduk
Känns därmed som overkill att köra markduk
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag har sett altaner där det växer gräs/ogräs imellan springorna på brädorna, inte så roligt kanske, ... därför kör jag med rejäl markduk under min altan... 
(Kostnaden för lite markduk blir inte så stor jämfört med hela altanbygget.)
(Kostnaden för lite markduk blir inte så stor jämfört med hela altanbygget.)
Håller precis på med altanbygge, vi har lagt markduk och ca 10 cm grus bara för att vara 100% säker att det inte ska växa upp något skit efter ett par år. Känns som lika att köra lite overkill, eftersom det inte är planerat att göra om den på kanske 10 år eller nått. Har dessutom grävt ut ca 30 cm runt om och sattit markduk även där, där blir det marksten för att det inte ska växa upp skit längs kanten och så ska det vara lätt att klippa gräset runt altanen så att man slipper köra med trimmer.
Mvh Kemi
Mvh Kemi
lyfter lite!
tänkte höra om man kan lägga triofol alltså fuktspärr plast i botten på altanen
Har en altan som ligger under själva hus taket och står på en mur likt den som huset står på. lukten som va från altanen innan va från krypgrunden då två av husets kattgluggar satt under altanen(åtgärdat nu)
men ahr ibland en doft på altanen. innestängd doft men ibland luktar det något annat, svårt att förklara
Men tänkte jag har ca 40-50 cm ner till marken helt oisolerat golv. dessutom två kattgluggar till altanes grund. det borde råda samma för hållande där som en krypgrund eller? kanske det som orsakar lukt?
men det luktar mer innestängt
Så då borde orsaken kanske vara att det inte finns några tallriks ventiler eller nått där? som gör att luften cirkulerar inne på altanen.
tänkte höra om man kan lägga triofol alltså fuktspärr plast i botten på altanen
Har en altan som ligger under själva hus taket och står på en mur likt den som huset står på. lukten som va från altanen innan va från krypgrunden då två av husets kattgluggar satt under altanen(åtgärdat nu)
men ahr ibland en doft på altanen. innestängd doft men ibland luktar det något annat, svårt att förklara
Men tänkte jag har ca 40-50 cm ner till marken helt oisolerat golv. dessutom två kattgluggar till altanes grund. det borde råda samma för hållande där som en krypgrund eller? kanske det som orsakar lukt?
men det luktar mer innestängt
Så då borde orsaken kanske vara att det inte finns några tallriks ventiler eller nått där? som gör att luften cirkulerar inne på altanen.