Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

Trallbräda, vilket håll?

Är en glad amatör som med viss proffshjälp färdigställt regelverket för mitt nya trädäck. Trallvirke är inhandlat och kommande helg skall det sågas och skruvas. Hörde något om att det är viktigt vilken sida, med avseende på träets ådring, av trallbrädan som skall vara vänd uppåt. Alltså, spelar det någon roll vilken av brädans sidor som ligger uppåt?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Det är väsentligt att du lägger rätt sida upp, titta på årsringarna från änden på plankan då skall årsringarna vara orienterade som du har ditt parayply när det regnar.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005

Den mest hållbara sidan är kärnsidan dvs att ha den konkava sidan uppåt. Dock finns det en fördel med att lägga den konväxa sidan uppåt om man inte bygger med tak och det är för att vattnet fort ska rinna av brädorna. Enligt flera skribenter på det här forumet så har deras snickrare lagt det lite godtyckligt så jag tror inte det är hela världen vilken sida du väljer att ha uppåt.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Kärnsidan upp!
    Alltså årsringarna ska visa "glad gubbe"...
    När trallen torkar strävar årsringarna efter att "räta ut" sig, då får du en konvex yta uppåt... skön att gå på, vattnet rinner av osv.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: VG

3 olika svar om jag uppfattar det rätt, kan ni bestämma er?
    ) - >uppåt eller ( -> uppåt

6.    länk #6
    peegee4s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 1

Vattenavrinningen är viktigast för mig

"Kärnsidan upp" betyder visst olika saker

Det finns naturligtvis olika synpunkter på vad som är bäst. Själv menar jag att vattenavrinningen bör prioriteras - det är omysigt med vatten kvar på altanen efter ett regn. Ser också att trät mörknar påtagligt där vattnet blir stående. Samtidigt blir de längsgående sprickorna mest synliga med den "bulliga" sidan uppåt (kärnan nedåt). Med bulliga sidan uppåt blir det behagligare att gå på trallen.

Min ambition var från början att lägga trallen med kärnsidan nedåt för att få en "bulle" ovanpå brädan. Dock var jag tvungen att också se på hur brädorna såg ut innan jag skruvade fast dom - ville ha den snyggaste sidan uppåt. Av denna anledning hamnade brädorna på olika sätt vad gällar kärnsida upp eller ned. De flesta jag känner lägger den snyggaste sidan uppåt ---> kärnsida upp OCH ned

Vad jag vet så kan en bräda, som ligger med kärnsidan upp (årsringarna formar en "skål" när man tittar på ändträt) aldrig bli konvex/bullig på ovansidan (årsringarna formar ett "paraply"). Så funkar det med mitt virke . . .

I slutänden får man naturligtvis själv välja vad man anser vara viktigt. Som Danne_83 säger: ". . .så har deras snickrare lagt det lite godtyckligt så jag tror inte det är hela världen vilken sida du väljer att ha uppåt."

Peter

7.    länk #7

Kärnsida upp är väl alltid kärnsida upp...
    När virket torkar blir kärnsidan konvex... vattnet rinner av, skönt att gå på osv...

Hittade en riktigt torr stump som visar vad jag menar...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P3060025-1.jpg
Visningar:	1090
Storlek:	49.8 KB
ID:	16009  

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Feb 2007
    Inloggad
    Hej!

Jättebra bild. När en bräda torkar så strävar årsringarna efter att räta ut sig, dvs kärnsidan blir konvex.

MVH Johan

9.    länk #9
    peegee4s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 1

Hur virket beter sig varierar tydligen . . .

Tjena Hampe och johan713s!

Min kommentar kring hur kärnsidan på tryckt trallvirke beter sig baseras endast på mina egna erfarenheter. Erfarenheterna kan uppenbarligen variera - se följande tråd där även en virkeshandlare menade att kärnsidan blir konkav (skålad). Även i "vår" tråd varierar erfarenheterna. I mitt eget virkesförråd (mix av obehandlat och tryckt virke) varierar det till viss del också även om merparten av virket skålar sig mot kärnsidan.

Såg att en av Forumgudarna gjort samma erfarenhet, dvs att kärnsidan skålar sig, vilket ju tydligen strider mot all teori.
    Jag lade alla med kärnsidan uppåt, samtidigt som jag anlade stommen till altanen med fall utåt med 1-2 cm/meter i hopp om att trallen skulle fungera som rännor som transporterar vatten från huset. Och det fungerar faktiskt. Varje rad av trall blir som hängränna och vattnet rinner prydligt ut över kanten vilket gör att däcket torkar på nolltid samtidigt som det blir torrt under och nära huset.
    . . . Jag frågade själv för någon månad sedan om just kärnvirket som ska vara upp. Men jag tycker nog att brädorna (som jag nu köpte) är skedböjda med kärnsidan upp, vilket samlar vattnet i mitten på plankan. . .
    Kan det variera med tjockleken på virket? Ser också att det varierar med var i brädan kärnan är centrerad.

Bozzo, som startade tråden, lycka till med ditt trädäck
    Kanske du skall välja att lägga snyggaste sidan upp så blir det som det blir med det konkava/konvexa?

Peter, som nöjer sig så . . .

10.    länk #10

Hej Peter

Men jag tycker nog att brädorna (som jag nu köpte) är skedböjda med kärnsidan upp.
    Nyköpt tryckt virke är ju oftast inte spec torrt...

Läste du klart tråden? Vad kom dom fram till? precis lika oense som vi va!? *ler*

För övrigt kan jag säga att jag la mitt med kärnan upp och min bror tvärtom... gissa vilket som blev "rätt"? *ler igen*

Tror jag ger mig här oxå

PS Bozzo, lycka till! DS

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2006

Hej!

Jättebra bild. När en bräda torkar så strävar årsringarna efter att räta ut sig, dvs kärnsidan blir konvex.

MVH Johan
    Köpte trall förra veckan (28x120, 3m/st 50st) och det var ordentligt tungt och blött.
    Jag la det (på pall) i 6 rader med 8 i varje. Nu, fem dagar senare så har alla 6 i översta laget böjt till sig. Jag la det med kärnsidan upp, men alla 6 har blivit konkav! Och det är inte så lite heller!
    Så jag kommer nog att lägga med kärnsidan neråt.

Btw, köpte det på Byggmax, man borde få byta ut dem va?

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

Du menar att du la trallen som på Hampes bild och ändå bildades en dal på ovansidan..?

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Apr 2006

Finns inget "rätt sätt"

Hur det böjer sig beror på fukthalt.
    Hög fukthalt = exanderat
    Låg fukthalt = krympning

Kärnsida har liten rörelse (tar inte upp så mycket fukt)
    Yttersida har större rörelse (kan ta upp mer fukt)

Om du la fuktig trall förra veckan och den har fått torka i solen under påsken så borde det bli rännor oavsett hur du vänt trallen. Trät har torkat ut på ovansidan men inte på undersidan.

Skulle gissa att när dina trall stått ute och torkat en månad så ser du nog att rännorna försvunnit då undersidan torkat bra. Har själv förundrats över mina hoplimmade stolpar (2 x 45x90, kärna mot kärna), de har böjde från början åt "fel håll" men alteftersom kärnan torkar upp så böjer de åt andra hållet (händelseutveckling under 4 månader).

Fick en liten ide, man borde kanske vattna sitt nyskruvade trall i början (speciellt om det är gassande sol) för att låta det torka jämt på ovan och undersida. Borde minimera sprickrisken.

Skall själv lägga trall till helgen (lärk) och det blir med snygga sidan upp, är sidorna lika snygga så blir det kärnsida upp.
    //joakim

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: göteborg

Varannan säger att man skall lägga kärnsidan uppåt o varannan nedåt. Då verkar det itne spela så stor roll...?

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala
    Inloggad
    paggan, kanske man ska lägga kärnsidan upp på varannan bräda

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09