Vi bygger en altan och ska välja vilket tak vi ska ha. Det ska vara ett plasttak men vi har inte bestämt färgen ännu. Har kollat in utbudet och det verkar finnas fyra olika "färger", rökfärgat, blått, opalvit och glas. Är just nu inne på vitt, men blir det väldigt vitt ljus genom ett sådant tak? Hur blir det med blått tak? Alla tips och råd är välkomna!

Vi har rökfärgat och är väldigt nöjda med det!

16mm = rökfärgat. Men om ni har pengarna köp ett 32mm. Finns dock bara i mjölkfärgat, men det är ok för ni kan använda uterummet på ett mycket bättre sätt

Färgen på taket tycker jag till väldigt stor del styrs av huruvida ni har altanen utanför några fönster som är sas. 'av vikt', dvs. ffa. in till samvarorum (på dagtid alltså) som tex. kök eller v-rum.
Involveras fönster, spec. in till sådana rum, så skulle jag personligen utan tvekan välja det tak som släpper igenom mest dagsljus men ändå silar de värsta solstrålarna, dvs. opalvitt, det kommer ju snart en lång och mörk tid av året då solen inte är något direkt problem ;), men då man ändå gärna vill ha in så mycket dagsljus som möjligt i aktuellt rum.

Blått tak skulle jag överhuvudtaget aldrig ens reflektera över, kanske (?) ser snyggt ut från utsidan, men måste ge väldigt artificiella ljusförhållanden sett från insidan.

Har man inga fönster involverade så är möjligen rökfärgat fördelaktigt i starkt solljus.

MVH//Christina.

Vi har opalvitt nu och kommer välja det igen!
Eftersom, precis som Christina säger, man vill ju få in ljus i det rummet.

Instämmer. Har också opalvitt och vi är väldigt nöjda med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.