7 312 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
Hängränna
Denna fråga ligger på fel topic va?
Bara för att räta ut lite frågetecken.
- Du har förmodligen inte plast på taket utan takpapp, eller???
- Du har förmodligen inte en hängränna vid vindskivan. Den skivan som är vid hängrännan kallas för fotskiva eller fotbräda.
Nu har jag agerat ut min roll som besserwisser och känner mig nöjd. ;D
Som svar på dina frågor så är 3-4 cm lagom. Tänk dock på om du ska ha en kilbräda längst ner vid fotskiva så tar det lite papp i anspråk. Mitt råd är därför att ta 10 cm o kapa det som sticker ut för mycket efter fotskivan är på plats.
- Du har förmodligen inte en hängränna vid vindskivan. Den skivan som är vid hängrännan kallas för fotskiva eller fotbräda.
Som svar på dina frågor så är 3-4 cm lagom. Tänk dock på om du ska ha en kilbräda längst ner vid fotskiva så tar det lite papp i anspråk. Mitt råd är därför att ta 10 cm o kapa det som sticker ut för mycket efter fotskivan är på plats.
Eftersom frågan är under "Altan och uteplats" gäller det väl ett plasttak över en uteplats? Hur mycket taket ska sticka ut är väldigt svårt att veta, det kan jag säga av egen erfarenhet. Om det regnar mycket kan vattnet komma med sån fart att det flyger över hängrännan. Ibland sugs vattnet fast och följer med in en bit på undersidan, så det rinner ner bakom hängrännan. Lite praktiska försök med en vattenkanna uppe på taket är inte så dumt. Det kan också vara bra att ha en fotplåt som leder ner vattnet i rännan.
Du har fattat fel och andersmc har fattat rätt!!lastkaj skrev:Denna fråga ligger på fel topic va?