Hej!
Håller som bäst på att planera inför sommarens uteplatsbygge och skulle vilja ha lite hjälp!
Vi har tänkt lägga natursten ca 40-50 m2 och står och väljer mellan sågat skiffer och kinesisk granit. Var inhandlas detta bäst i Stockholm och till vilka priser? Någon som vet? Vi är beredda att lägga lite stålar på detta men det får inte rusa iväg alltför mycket.

(Har ett svagt minne av att den kinesiska graniten fick massa kritik förra sommaren, den skulle ha varit skör och knäckts lätt?! Stämmer detta?)

Ah, känner att jag behöver lite hjälp och förslag. Tack på förhand! /S

Tack! Där fanns ju en hel del! :)
Vill gärna ha fler förslag så vi kan jämföra priser och sortiment. /S

Tack mariag! Jasså nästan all granit är från Kina? Då vet jag det.. Ska nog åka iväg och kika på deras utställning då.

Jag köpte begagnade gnejsplattor (fjärås-gnejs) på blocket för 175 kr/kvadraten. Plattorna liknar skiffer, men är mycket hållbarare (och tyngre). Problemet var att forsla 15 ton gnejs, detta fick en lastbilscentral hjälpa till med. Så jag tycker att ni kan leta på blocket efter begagnad sten.

Lastkaj
Jo, vi har tänkt på att kolla begagnat men det blir ju lite svårare med antal kvadrat då.

När jag kollade priser förra året så låg Valter Eklund i Vällingby bäst till i pris. De hade kampanj på offerdalskiffer.

Det slutade ändå med att vi köpte skiffern från ett hotell i Rättvik som skulle ta bort all skiffer och göra en tryckimpregnerad altan(!) för att det kommit upp ogräs mellan skifferplattorna och de tröttnat på att rensa.

Om du ger dej till tåls och kollar blocket hela sommaren så kommer det dyka upp annonser. Vi har handlat i 4 omgångar från blocket-säljare.

OBS! Var noga med att köpa samma sorts skiffer varje gång. Vårt första köp råkade bli svart, portugisisk skiffer. Sen visade det sej att den är jättedyr och rätt ovanlig, så nu står vi med lite olika skiffer, men vi ska nog komma på något ändamål för allt...Offerdalsskiffer är vanligast - lite blyertsgrå och mycket glimmer.

Okej, det verkar bli en utflykt till Vällingby också., tack för tipset.

Jag gillar ju idén att köpa beggat men är grymt otålig och vill komma igång så fort som möjligt. Kommer nog inte greja att vänta in och köpa i omgångar, tyvärr.

Helt ofattbart förresten att ta upp skiffret för att byta till träaltan... :o lite ogräsrensning får man väl stå ut med. /S

Hemmakatten
Skiffer är SÅÅÅÅÅ mycket snyggare än billig kinesisk granit till uteplatsen!! 8-)
Valter Eklund är riktigt bra på sten. Om du åker dit så se till att prata med någon av de äldre killarna, De kan sina stenar och vet vad de pratar om.

för övrigt är Offerdalsskiffer och pelletskaminer de (enda?) produkter som är billigare att importera från Norge än att köpa här.

Blir lite konfunderad av att det är billigare att importera svenskt skiffer från Norge ... ?

:D Tack för alla tips! /S

Vi har ännu inte lagt några nya plattor i vår trädgård.
Men vi funderar på att lägga skiffer eller granit. (Jag är dock tämligen okunnig på detta område).

Två tänkbara leverantörer som jag har sett på nätet är:

http://www.nobleteam.com/index.html

http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=1

Jag vet inte om de finns i Stockholmstrakten, men de kan säkert leverera till Stockholm…
Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa leverantörer så jag påstår varken att de är bra eller dåliga, men man kan alltid se och jämföra utbud och priser…

Har man sett hur de kinesiska stenarbetarna har det (gick en dokumentär för några år sedan på teve) så vill man inte ha kinesisk sten. Hur kul är det att folk fått stenlunga för att vi ska få lite billiga stenar till våra uteplatser och uppfarter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.