Hej,
Nu ska det ju bli soligt igen så jag tänkte bygga en altan med ca 4 m spännvidd, dvs golvbjälkarna blir 4 m långa. Jag hade tänkt ha 45x170 bjälkar på c/c 600.
Räcker denna dimension om jag har en bärlina på huset och en i andra änden, eller måste jag ha en på mitten också? Tänkte jag skulle slippa det om jag använder 45x170.
Nån som har någon känsla om det skulle svikta för mycket eller om det är tillräckligt?
mvh
/L
Nu ska det ju bli soligt igen så jag tänkte bygga en altan med ca 4 m spännvidd, dvs golvbjälkarna blir 4 m långa. Jag hade tänkt ha 45x170 bjälkar på c/c 600.
Räcker denna dimension om jag har en bärlina på huset och en i andra änden, eller måste jag ha en på mitten också? Tänkte jag skulle slippa det om jag använder 45x170.
Nån som har någon känsla om det skulle svikta för mycket eller om det är tillräckligt?
mvh
/L
Hej
Jag har precis byggt med bärlinor på 45x220 och reglar på 45*170. Den är 6 meter och 3,6 meter bred och jag fick rådet att de reglarna skulle vara för långa så jag satte plintar så det blev två bärlinor på plint och en mot huset.
Tror att man rekomenderar max 2 meter mellan plintarna (om du nu bygger med plint). Med golvet på 28x120 blir det hur stabilt som helst....
Ångrar redan att jag inte gjorde den 4 eller 4,5 meter bred!!!
lycka till!
//Zolo
Sökte och fick upp denna tråd så jag väcker liv i den istället för att skapa en ny Om vi ska ha en albabalk som yttre bärlina och balk alt stenplattor intill vägg klarar vi oss då med 45”170 som 400 cm golvreglar utan ytterligare stöd i mitten? Fri längd från stöd till stöd blir väl ca 350 cm.
Klicka här för att svara