Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Banned Medlem: Nov 2004

Avstånd springor altangolv?

Någon skrev att det ska läggas tätt för virket krymper senare, vi har tryckimpregnerat. Hur lång tid tar det och sväller det med fukt?

2.    länk #2
    Wigerts avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2004
    Län: Stockholm

Re: Avstånd springor altangolv?

Egen erfarenhet: 28x120 trall lades dikt an, efter 1,5 (regniga) månader är avståndet nu ca 4 mm.

Trähus från 1944, 2 plan plus källare. 155 boyta plus 75 biyta.
    Avklarat: Dränerat, Ny altan, Ny värmepump Nibe 1230-10, Nytt badrum på övervåning, Målat och slipat/lagt golv i 3 sovrum. Källaren renoverad, grävt ur och isolerat, med golvvärme, byggt bastu, ny tvättstuga, förråd, gästrum m.m.

Sen: ny fasad, nya fönster, ny planlösning på bottenvåningen...

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2004

Att lägga dikt an skulle inte jag rekommendera, då man inte har någon chans att "ljuga" till trallen.
    Man måste kunna spela lite med avståndet för att få det rakt.
    Brädorna är ju sällan helt raka och sätter du en lite skevt, så blir alla efterföljandeskeva om de ska gå dikt an.

Själv tog jag en liten masonitskiva ca. 3mm som distans.

4.    länk #4
    lastkajs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2004

En spik eller en tumstock fungerar utmärkt som distans

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Som "lastkaj" säger... Måttstocken emellan är bäst, eller helt enkelt en morakniv!
    Alla sätt är bra utom dom dåliga.!!
    Iallafal max 3 mm emellan.!

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2004

Min lillebror (som jobbar som snickare och har lagt många altangolv) säger att "numera lägger vi alltid dikt an, för det torkar alltid så det blir lagom springa sedan".På min altan har vi lagt dikt an och har numera ca. 4mm springa.

Kalsipper

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: May 2005

jworld skrev:
    Att lägga dikt an skulle inte jag rekommendera, då man inte har någon chans att "ljuga" till trallen.
    Man måste kunna spela lite med avståndet för att få det rakt.
    Brädorna är ju sällan helt raka och sätter du en lite skevt, så blir alla efterföljandeskeva om de ska gå dikt an.

Själv tog jag en liten masonitskiva ca. 3mm som distans.
    Som jworld nämner så skulle inte jag heller lägga dikt an då trallen sällan är helt rak. Jag la vårt första trallgolv på detta sätt och det tog enormt mycket tid för att få det snyggt då vissa bitar inte var raka. Vårt nya trallgolv la jag med en distans på 3mm och det blev kanon samtidigt som jag sparade tid jämfört med det förra.

Men det är klart, om man får tag i helt rakt virke så funkar det säkert kanon med dikt an läggning.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Nov 2002

Jag lade dikt an och hade inga problem med skevt virke. Ett par st var lite skeva men bara man skruvar i ena änden och sedan den motsatta så har man en hel del hävarm för att räta ut skevheten.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004

Claes skrev:
    Jag lade dikt an och hade inga problem med skevt virke. Ett par st var lite skeva men bara man skruvar i ena änden och sedan den motsatta så har man en hel del hävarm för att räta ut skevheten.
    Kan bara hålla med. Ser ingen nytta med att lägga med ett par mm mellan varje. Kommer bli alldeles för stora springor isf...
    Lade mitt altangolv dikt an förra sommaren med ett lagom avstånd mellan nu snart ett år senare.

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Aug 2003

Nanoo skrev:

Ser ingen nytta med att lägga med ett par mm mellan varje. Kommer bli alldeles för stora springor isf...
    Lade mitt altangolv dikt an förra sommaren med ett lagom avstånd mellan nu snart ett år senare.
    Samma här, inga tumstockar mellan (om man nu inte råkar ha fått tag på väldigt krokigt och skevt virke), lagt dikt an för ett år sedan och helt perfekta springor nu i sommar .

MVH//Christina.

11.    länk #11
    pappskallens avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2004
    Inloggad

huvudsaken är att man får första brädan rakt, i mitt fall stöttes den mot en spikrak putsad mur, restn dikt an......
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

12.    länk #12
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm
    Inloggad

Jag köpte nytryckt virke som var dyngsurt och la med 5mm avstånd. Nu efter 4 år är det 12 mm glipa mellan vissa brädor :-/. Jag kommer att lägga om trallen och köra med en 5-tumsspik som distans (ca 4mm).

Jag håller på att skruva trallen kloss an om trallen är nyköpt och nytryckt.

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: Halland

ClasseClas skrev:
    Jag köpte nytryckt virke som var dyngsurt och la med 5mm avstånd. Nu efter 4 år är det 12 mm glipa mellan vissa brädor *:-/. Jag kommer att lägga om trallen och köra med en 5-tumsspik som distans (ca 4mm).

Jag håller på att skruva trallen kloss an om trallen är nyköpt och nytryckt.
    Håller med enligt ovan. Monterade själv nytryckt virke för 6 år sedan, 28*120, och använde en 3-tummare, strax över 3 mm, som distans. Nu har jag en massa olika stora mellanrum beroende var på altanen man tittar. De brädor som ligger under takfoten har springor på upp till 10-11 mm.

För 3 år sedan så byggdes det sista på altanen färdigt, en vinkling på andra sidan huset. Trallen som användes där var inköpt samtidigt med den första trallen men hade legat luftigt under altanen i ca 3 år.
    Där använde jag samma distans som för den första delen och där är springorna mycket jämnare, många går till och med ihop helt om det regnar mycket.

Lärdom: Använder man 28*120 virke som är nytryckt (=ligger utomhus på brädgårn) så är det nog bäst att montera utan springa. Alternativt låta det torka luftigt under tak något år. Det sista ger troligtvis de jämnaste springorna.

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Jun 2005

Fy här håller jag på att precis precis lägga trallgolvet på min uteplats. Har fått rådet av alla som byggt hittills att lägga med ca 3mm mellanrum.

Blev ruskigt osäker nu, vill ju inte behöva lägga om hela trallgolvet om ett par år.

SUCK!!!

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2003

Sällar mig till skaran som lade nytryckt trall dikt an och det är alldeles lagom springor nu.
    Min uppfattning är att det dessutom är enklare att räta skeva brädor när de är färska (nytryckta) än om de legat och torkat ett antal månader. Dessutom blir eventuell sprickbildning från skruvarna mindre ju blötare trallen är.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09