Tjena allihopa.
Jag hade tänkt bygga ett enkelt kryssstaket i helgen.
Jag hade tänkt använda mig av 4 ståndare och ca. 130 cm cc mellan dom.

Staketet kommer att bestå av en överliggare.. sen under denna kommer en till liggande fast med 10 cm mellanrum till överliggaren. samma sak neråt alltså en liggare i botten av staketet.. som är 10 cm över "golv" ytan.

Staketet blir 120 cm högt... men med tanke på mina liggare... hur gör jag en uträkning på vad kryss "reglerma" ska vara... alltså om det är 130 cm brett och 120 cm högt till exempel? Jag behöver bara veta uträkningen.
Vet att man ska köra på 120 cm brett och 120 högt.. men jag vet inte än RIKTIGT hur det ser ut där... men behöver bara veta uträkningen.

Tack!
Tompa

I
Eftersom du har ett hörn i 90 graders vinkel kan du använda Phytagoras sats: Kalla den ena sidan a och den andra b. Diagonalen c blir då: a^2 + b^2 = c^2 (Det där piltecknet innebär 'upphöjt till 2', alltså kvadraten på a, b och c.) För att få fram c får du då först multiplicera a med sig själv (1,2 x 1,2) och sen b (1,3 x 1,3) och summera dem. Sen är det bara att dra 'roten ur' av den summan så får du c. Du får du c till att vara 1,769180601 m.

Ja, Pythagoras har nog rätt i mycket, men när det kommer till krysstaket är det, som jon_h antyder, verkligheten som bestämmer. Om Du tänker utifrån hur Du kommer bygga räcket, så är ett naturligt antagande att Du kommer börja med stolparna. Sedan kommer överliggaren, och precisionskapning av Dina två horisontella avdelare. Då är Du i ett läge att Du har ramverket på plats, dvs stolparna och alla horisontella brädor. Sedan är det dags för kryssen, vilket Du lämpligen gör genom att fixera den första kryssbrädan vid stolparna i rätt position, och markera var Du skall kapa den från insidan. För nästkommande gäller samma sak, med tillägget att Du även markerar för halvt-i-halvt kapningen.

Att prefabricera momentet med kryssen hade inte heller jag rekommenderat.

imported_Byggaren skrev:
Eftersom du har ett hörn i 90 graders vinkel kan du använda Phytagoras sats: Kalla den ena sidan a och den andra b. Diagonalen c blir då: a^2 + b^2 = c^2 (Det där piltecknet innebär 'upphöjt till 2', alltså kvadraten på a, b och c.) För att få fram c får du då först multiplicera a med sig själv (1,2 x 1,2) och sen b (1,3 x 1,3) och summera dem. Sen är det bara att dra 'roten ur' av den summan så får du c. Du får du c till att vara 1,769180601 m.

Du brukar, av Dina inlägg att döma, ha en aningen mer pragmatisk infallsvinkel. Tror Du att ovanstående skulle fungera i verkligheten, dvs Du räknar inte bara ut diagonalen utan även de två kapvinklarna för respektive kryssdel matematiskt. Och sedan faller bitarna på plats?

I
Don_Tom:
Jag svarade på TS fråga om hur man räknar ut en diagonal. Om Rome sen lyckas med att få alla mått att vara exakta mellan stolparna och mellan överliggare och undre regel, är en annan fråga. I så fall kan man teoretiskt prefabricera kryssen genom att räkna ut dem och kapa till efter den uträkningen. Risken är dock stor att det inte blir så exakta mått mellan stolparna och mellan överliggare och undre regel, så därför är det bättre att kapa till dem efter varje fack sen stolpar, överliggare och undre regel är på plats. Då slipper man glipor.

I det här fallet skulle jag kunna tänka mig att han kapar till (rakt av) bräder/reglar till dessa kryss efter största diagonalmåttet + någon centimeter och sen kapar till dem exakt efter individuell passning på respektive plats. Så har han i.a.f. någon nytta av diagonalmåttet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.