7 802 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Trall - hur korta längder?
Har på forumet läst att man bör skruva sin trall över minst tre reglar för att undvika svikt. Teoretiskt låter detta helt rätt.
Dock har jag - uppenbarligen mot bättre vetande - skruvat ett par 60 cm-bitar utan någon som helst svikt. Jag har t.o.m. "punktmarkerat" mina korta trallbrädor med hela min vikt för att riktigt provocera trallen men ändå inte erhållit någon svikt
.
Nu har jag i och för sig alla mina skarvar spridda så jag kan aldrig tänka mig att det skulle uppstå någon svikt vid normalt användande av altanen.
Dock har jag - uppenbarligen mot bättre vetande - skruvat ett par 60 cm-bitar utan någon som helst svikt. Jag har t.o.m. "punktmarkerat" mina korta trallbrädor med hela min vikt för att riktigt provocera trallen men ändå inte erhållit någon svikt
Nu har jag i och för sig alla mina skarvar spridda så jag kan aldrig tänka mig att det skulle uppstå någon svikt vid normalt användande av altanen.
Vad gäller 28 mm trallvirke så är jag säker på, att det utan vidare klarar cc 60 cm utan några som helst problem. Om jag nu förstår hur Peter H menar . . . "andra ledden" . . . ?
Sök i forumet så kan nog flera intyga detta.
Rent empiriskt har jag också kunnat konstatera, att cc 60 funkar alldeles utmärkt
Fast å andra sidan var det väl inte det abbe_ frågade efter - eller?
Jag kanske ställer till det nu
Sök i forumet så kan nog flera intyga detta.
Rent empiriskt har jag också kunnat konstatera, att cc 60 funkar alldeles utmärkt
Fast å andra sidan var det väl inte det abbe_ frågade efter - eller?
Jag kanske ställer till det nu
450mm för 28mm? Har hört max 400 för 22mm men 28mm borde man klart kunna lägga med c/c 600. Det jag har byggt sviktar inte för fem öre och är lagt med 27mm trall och c/c 600. En 28 mm trallbräda har ungefär dubbelt så stor bärighet än en 22mm.
28 mm klarar CC60 utan problem
Klicka här för att svara