Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-25 00:51
    Svara | #1

peegee4s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2005
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

Bygga farstukvist? Här är en byggbeskrivning!

Nja, kanske inte men i alla fall en beskrivning av hur jag byggde min farstukvist med golvmåtten 2 x 3,3 meter. Inleder på samma sätt som vid mitt altanbygge-inlägg . Jag har blivit både inspirerad och sporrad av det intresse och de glada tillrop mitt förra inlägg resulterat i - så till den milda grad, att jag utvecklat min enkla fotosida till en hemsida där jag vill dela med mig av mina aktuella och kommande hemmaprojekt. Framöver tänker jag också lägga ut inspirerande bildserier från lite mindre projekt. Exempelvis bilder av hur vi gör om en gammal kökssoffa till en dubbelsäng.

Jag gör inte anspråk på att vara ett allvetande proffs. Snarare en glad hobbysnickare, som lär sig nya saker - inte minst genom att ta del av en massa intressanta inlägg på byggahus.se - och som vill inspirera både nybörjare och andra, som finner intresse i mina steg-för-steg-bilder. Håll till godo .

Ännu en gång vill jag alltså med en bildserie (se nedan), kompletterad med text, visa hur vi gjorde och förhoppningsvis inspirera andra som funderar på att bygga en farstukvist. I likhet med altanbygget byggdes först en ram av golvreglar, som jag pallade upp för att därefter gjuta plintar under hela paketet. Pga av låg höjd, kunde vi inte använda bärlinor. För att få ordning på underlaget efter gjutningen, lyftes golvregelramen bort varvid det krattades, "geodukades" och grusades. Vi valde att inte bygga in farstun och inte heller att förbereda för inbyggnad då vi ville ha en "ställa-ifrån-sig-stövlarna-matkassarna-yta" som man inte behöver tänka så mycket på när det gäller smuts och städning. Stor hall har vi redan .

Dock, om man vill ha en inbyggd farstu med möjlighet till uppvärmning etc. så är det "bara" att gräva ut, isolera och gjuta ett betongfundament INNAN man gör det vi gjort.

Kvar att göra på farstukvisten är staket (hustrun vill ha ett vitmålat staket med småkryss upptill och stående ribbor på den nedre delen av staketet) samt snickarglädje i de övre hörnen av stolparna. Jag tar tacksamt emot förslag på hur ett staket enligt ovan kan tänkas tillverkas. Med vanligt virke (ej impregnerat) som skall målas, anar jag att passningen bör vara perfekt . . .

Väsentliga dimensioner/material:

Golvregel - Regel, impregnerat NTR - A - 45 x 95
    Trallvirke - Impregnerat NTR - AB - 28 x 120
    Stolpe - Impregnerat NTR - AB - 45 x 95 som limmats ihop till 90 x 95
    Gjutbetong - Grovbetong - 25 kg säck
    Formrör (för plint) - Ø 200
    Vinkeljärn - 90 x 90
    Balksko - 45 x 95
    Stolpsko - 70 x 70
    Trallskruv - HECO rostfria självborrande - 4,2 x 55
    Ankarskruv - HECO förzinkad - 4,5 x 40

..::.. Länk till bildserie ..::..
    Senast redigerad av peegee4 2007-09-27 21:24
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-09-25 01:53
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: mar 2007
    jämtland
    84 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Kul! Roligt med folk som njuter av hemmapysslet. Själv är jag uppvuxen på en ganska överdimensionerad gård där nödvändigt underhåll blir väldigt mycket och väldigt tråkigt, men jag börjar också få lite snickarglädje med de här "smågrejerna"....

Du verkar ha varit jättenoggrann och gjort ett rejält och bra jobb! Tyckte din extrema kottling av golvåsarna såg bisarr ut. Det är inte fel, men det såg lite "extra" ut.

Det framgick inte riktigt vad du hade för stöd inne vid väggen? Man såg inga plintar längst in, vad vilar åsarna på?

Bortsett från mitt frågetecken verkar du ha gjort ett gediget arbete och jag hoppas din hustru belönar dig om kvällarna!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-09-25 07:01
    Svara | #3

peegee4s avatar
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

Jag har överhäng

Hej gaffa!

Jag har inga plintar inne vid väggen pga att jag inte ville ner och rota bland dräneringen. Satte ett par plintar centralt under golvreglarna och spände sedan fast den innersta, parallella regeln med ett antal smala spikband (lyfte inte på panelen). Rent estetiskt är jag inte riktigt nöjd med detta

Därefter valde jag, precis som du säger, att utföra en "extrem" kottling för att få underlaget för min golvtrall riktigt stabilt - för att inte säga stumt. Och vet du vad? Det är jättestabilt

Nåja, som jag nämnt i mitt "altaninlägg" tar jag gärna i lite extra. Det är väl här som min amatörism lyser igenom . Någon nämnde vid något tillfälle, att överdrivet jobb rent konstruktionsmässigt är ett tecken på att man inte är helt säker på sina beräkningar. Till saken hör, att jag i det här fallet (farstugolvet) inte gjort några alltför genomgripande beräkningar. Därav det extrema kottlandet . . .
    Senast redigerad av peegee4 2007-09-26 08:40

4. 2007-09-26 01:02
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: mar 2007
    jämtland
    84 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Okej, då förstår jag. Det är säkert jättebra. Kasta på lite färg på spikbanden så syns de inte....

5. 2008-02-04 10:53
    Svara | #5

peegee4s avatar
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

Våren är på väg . . . och med den utomhusprojekten

Tänkte bara aktualisera mitt inlägg om farstukvistbygget eftersom farstukvist, liksom altan, är projekt som gärna startas upp under våren. Det ser jag inte minst på besöksstatistiken på petersprojekt.se - besöken minskar runt september/oktober för att sedan öka kring december/januari då man börjar fundera på sina utomhusprojekt.

Oavsett om du tänker bygga farstukvist eller altan - lycka till!

Trots ett par minusgrader där jag bor så känns det att våren är på väg - härligt!

6. 2008-02-20 16:44
    Svara | #6

Nykomling Medlem: feb 2008
    Skåne
    1 inlägg

kostnad

Hej!

Ser verkligen ut att vara rejäla byggen du gjort. Snyggt!

Jag har själv funderingar på att bygga altan och farstukvist. Har du någon uppfattning kring materialkostnaden för de byggen du gjort?

Vänliga hälsningar

Per-Johan

7. 2008-02-20 17:35
    Svara | #7

peegee4s avatar
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

Altanen ca. 475 kr/m²

Hejsan!

Vid genomgång av alla fakturor rörande altanen, kom jag fram till att den i runda slängar gick på 475 kr/m². Måtten är 4,5 x 8,5 meter.

Ber att få återkomma när det gäller farstukvisten. Här gick faktiskt färgen på en hel del! Takpannorna kostade ju en del också förstås. Men som sagt, jag återkommer . . .

Vi hörs / Peter

Edit:
    Här har du en länk till en tidigare kostnadsdiskussion
    Senast redigerad av peegee4 2008-02-20 18:41 Anledning: Lade till forum-länk

8. 2008-07-20 15:57
    Svara | #8

peegee4s avatar
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

Fick ett mail ang. golvytan . . .

Fick häromdagen ett mail ang. måtten på golvytan. Jag har missat att nämna detta på min hemsida. Den här tråden inleds dock med en måttangivelse.

Så här ser det ut:

Bredd: 3,3 m
    Djup: 2 m
    Takutstick (gaveln) utanför hammarbandet: 40 cm
    Takfotens utstick (nedersta råsponten) utanför hammarbandet: 33 cm

Måtten på utsticken har jag fastställt genom att kolla vad som såg bäst ut rent estetiskt. Med annan takvinkel och andra mått på farstun skulle utsticken säkert vara annorlunda . . .

Bara så att den som ev. undrat får svar på sin fråga

Farstukvistbygget finner du HÄR för övrigt.

Peter

P.S.
    Staketet har inte påbörjats ännu. Det är på gång . . . tror jag . . .
    Senast redigerad av peegee4 2008-07-20 17:41 Anledning: Liten justering

9. 2009-05-16 11:30
    Svara | #9

peegee4s avatar
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

Jag fick ett mail . . .

. . . där man frågade om jag har byggt en farstukvist och hur jag i så fall dimensionerat den?

Jodå, det har jag och därför svarar jag genom att återuppliva den här tråden.

Hör av dig om du har någon fråga.

Peter
    ------------------------------
    www.petersprojekt.se

10. 2009-05-16 18:00

FredrikRs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: feb 2006
    Dalarna
    5 104 inlägg
    Gillad 203 gånger
    89 bilder
    Är staketet till farstukvisten klart?

11. 2009-05-16 19:59

peegee4s avatar
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

Nä . . .

Nej, faktiskt inte

Inledningsvis diskuterade vi här hemma vilket sorts staket det borde bli. Hustrun vill ha stående ribbor med små kryss upptill - något som enligt mig kräver riktigt finlir om det skall klara väder och vind

Själv är jag inne på att sätta upp 22 mm brädor, som sågas så att det påminner om ribbor och kryss upptill med överliggare och underliggare.

Sedan har vi faktiskt vant oss vid att vara utan staket. Det blir liksom möjligt att röra sig fritt över ytan och sätta sig vid fikabordet från det håll man kommer.

Så det är där nå´nstans vi befinner oss - skall vi ha staket och i så fall vilken modell?

Svåra grejer det här

12. 2009-05-31 21:07

Junior medlem Medlem: dec 2008
    Stockholm
    99 inlägg

32 bilder
    Peter och alla andra,

Jag har en farstukvist likt den du byggt. Nu har jag planer på att varmisolera den för att få till en större hall. Alltså, behålla taket, riva golv och staket. isolera taket innefrån, bygga nya isolerade väggar med fönster samt bygga nytt isolerat golv. Är det någon som har tankar idéer om detta så tar jag tacksam emot dessa nu innan jag sätter igång.

T.ex. hur görs golvet på bästa sätt. Dagens farstu står på gjutna plintar. Jag ser framför mig att behålla dessa och bygga nytt golv, fuktspärr, reglar, isolering, innergolv, korrekt? I princip samma sak när det gäller väggarna.

Tack på förhand!
    Tomas

13. 2009-06-25 13:42

Nykomling Medlem: jun 2009
    Västra Götaland
    2 inlägg

Tack peegee4 för att du delar med dig utav dina projekt. Tycker att du gör ett kanonjobb. Håller själv på att tänka ut hur våran farstukvist skall vara, och en sak är säker, den kommer att bli stor. Tack ännu en gång, fortsätt att dela med dig-

14. 2009-06-25 23:32

peegee4s avatar
    Västra Götaland
    228 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    41 bilder

1912, stort TACK!

1912 skrev Visa original
    Tack peegee4 för att du delar med dig utav dina projekt. Tycker att du gör ett kanonjobb. Håller själv på att tänka ut hur våran farstukvist skall vara, och en sak är säker, den kommer att bli stor. Tack ännu en gång, fortsätt att dela med dig-
    Tack 1912! Det värmer alltid med positiv feedback och beröm. Vilken tur förresten att jag byggde altan, farstukvist och hemsida när jag hade tid. Idag finns det nästan ingen tid över alls med två knattar hemma

När det gäller stor farstukvist så hade jag gärna haft en större själv men det hade stört husets helhet om jag fläskat på. Annars kommer jag också att tänka på de amerikanska verandorna - hade vårt hus funkat med en sådan, så hade jag gärna "slängt ihop" en

15. 2009-06-29 19:09

Nykomling Medlem: jun 2009
    Västra Götaland
    2 inlägg

Tjena Peter

Som sagt jag/vi är fortfarande i planeringsstadiet. Vårt hus är ganska kvadratiskt, så vi hade tänkt att bygga en farstu längs södra sidan utav huset. Det blir lite likt amerikansk veranda, men saken är att man kan nästan inte vara ute under dagen när solen ligger på för det steker ordentligt då. Vi hade en stor björk utanför innan som gav lite skugga men den tog vi bort för den var gammal, lutade mot huset och hade blivit träffad utav blixten. Kändes väldigt osäkert. Så planen är att bygga en farstu ca 3x8m som sedan "länkas" ihop med en altan på östra sidan, för där har vi kvällssolen och ligger helt skymd ifrån vägen. Ska börja rita lite i SketchUp för att se hur det kan se ut. Annars har vi en arkitekt i familjen som man kan konsultera om, och det var där vi fick idén om farstukvist, för de har en själva.

Ha det gott, och du jag gillar ert staket. Nice.

Liknande ämnen

1. bygga farstukvist
    av fgo i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Bygga vidare på en farstukvist
    av ZeroX66 i forum Altan & uteplats
  3. Bygga farstukvist med balkong
    av saabsafir i forum Altan & uteplats
  4. Bygga altan? Här är en byggbeskrivning!
    av peegee4 i forum Altan & uteplats
  5. Bygga in farstukvist
    av PEKA i forum Isolering

Taggar