Nja, kanske inte men i alla fall en
beskrivning av hur jag byggde min farstukvist med golvmåtten 2 x 3,3 meter. Inleder på samma sätt som vid mitt altanbygge-inlägg

. Jag har blivit både inspirerad och sporrad av det intresse och de glada tillrop mitt förra inlägg resulterat i - så till den milda grad, att jag utvecklat min enkla fotosida till en hemsida där jag vill dela med mig av mina aktuella och kommande hemmaprojekt. Framöver tänker jag också lägga ut inspirerande bildserier från lite mindre projekt. Exempelvis bilder av hur vi gör om en gammal kökssoffa till en dubbelsäng.
Jag gör inte anspråk på att vara ett allvetande proffs. Snarare en glad hobbysnickare, som lär sig nya saker - inte minst genom att ta del av en massa intressanta inlägg på byggahus.se - och som vill inspirera både nybörjare och andra, som finner intresse i mina steg-för-steg-bilder. Håll till godo

.
Ännu en gång vill jag alltså med en bildserie (se nedan), kompletterad med text, visa hur vi gjorde och förhoppningsvis inspirera andra som funderar på att bygga en farstukvist. I likhet med altanbygget byggdes först en ram av golvreglar, som jag pallade upp för att därefter gjuta plintar under hela paketet. Pga av låg höjd, kunde vi inte använda bärlinor. För att få ordning på underlaget efter gjutningen, lyftes golvregelramen bort varvid det krattades, "geodukades" och grusades. Vi valde att inte bygga in farstun och inte heller att förbereda för inbyggnad då vi ville ha en "ställa-ifrån-sig-stövlarna-matkassarna-yta" som man inte behöver tänka så mycket på när det gäller smuts och städning. Stor hall har vi redan

.
Dock, om man vill ha en inbyggd farstu med möjlighet till uppvärmning etc. så är det "bara" att gräva ut, isolera och gjuta ett betongfundament INNAN man gör det vi gjort.
Kvar att göra på farstukvisten är staket (hustrun vill ha ett vitmålat staket med småkryss upptill och stående ribbor på den nedre delen av staketet) samt snickarglädje i de övre hörnen av stolparna. Jag tar tacksamt emot förslag på hur ett staket enligt ovan kan tänkas tillverkas. Med vanligt virke (ej impregnerat) som skall målas, anar jag att passningen bör vara perfekt . . .
Väsentliga dimensioner/material:
Golvregel - Regel, impregnerat NTR - A - 45 x 95
Trallvirke - Impregnerat NTR - AB - 28 x 120
Stolpe - Impregnerat NTR - AB - 45 x 95 som limmats ihop till 90 x 95
Gjutbetong - Grovbetong - 25 kg säck
Formrör (för plint) - Ø 200
Vinkeljärn - 90 x 90
Balksko - 45 x 95
Stolpsko - 70 x 70
Trallskruv - HECO rostfria självborrande - 4,2 x 55
Ankarskruv - HECO förzinkad - 4,5 x 40
..::.. Länk till bildserie ..::..