Svara Nytt ämne
  1. 2005-09-12 18:18
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2004
    169 inlägg

3 bilder

Byggmax plasttak

Någon som har erfarenheter av Byggmax plasttak? Är det värt pengarna, hur ser det ut efter 3-4 år etc? Kort sagt är det skräp eller går det att köpa ;D
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-09-20 14:12
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2004
    169 inlägg

3 bilder

Re: Byggmax plasttak

Men någon har väl köpt eller ???
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-09-21 13:11
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: jun 2005
    Stuga i Dalsland
    88 inlägg
    Gillad 4 gånger
    2 bilder

Hej!
    Lade 15 kvadrat av detta tak nyss..... Om man säger så här; Det är så billigt så att man kan inte förvänta sig någon jättekvalitet, å andra sidan är just priset så bra så att man har råd att lägga om det om det inte skulle fungera. Jag upplevde det som att kanterna är mjuka och formas lite av en varm dag t.ex., men det ska ju ändå på en vindskiva!

Lycka till!

4. 2005-09-21 13:51
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2005
    106 inlägg

vad jag har förstått så är livslängden inte speciellt bra, missfärgningar etc.. men jag antar att vi får vänta några år på Tallguy196 innan han kan bekräfta.

5. 2005-09-23 13:10
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: aug 2003
    752 inlägg
    Gillad 1 gånger

Har en altan byggd i slutet av 80-talet (gissningsvis -89) med plasttak. Fabrikat okänt, men jag gissar att det inte fanns något billigt "Byggmax-skräp" på den tiden utan då köpte man väl det som fanns hos bygghandlarn.

Taket är nu gulnat och sprucket på flera ställen har nog varit dags för byte i flera år...
    Så frågan är om Byggmax tak är sämre än detta ???

6. 2005-10-02 01:03
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: feb 2005
    Stockholm
    1 188 inlägg
    Gillad 3 gånger
    4 bilder

byggmax köper sitt plasttak av en firma som importerar det från Israel. Importören säljer även andra kvaliteter men det som de säljer till byggmax sätter de inte sitt namn på. gissa varför...
    enligt uppgift (ren hörsägen) så fick byggmax förhållningsorder enligt följande:
    Säg inte till nån att det är vi som importerar och vad ni än gör så lagra det inte utomhus, det tål det inte.
    Detta är andrahandsuppgifter så ta det med en nypa salt.
    generellt med plasttak så får man det man betalar för. dyr plast klarar sig bättre mot solens UV strålar.

7. 2005-10-16 07:56
    Svara | #7

Junior medlem Medlem: okt 2005
    94 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

skåne byggvaror har bra plast tak...byggde tak över farsans och morsans uteplats för ett par år sen...ser fortfarande ut som ny...så dom kan jag rekomendera.

8. 2005-10-18 14:26
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2005
    Uppsala
    351 inlägg

10 bilder

Jag köpte kanalplasttak från Skånksa Byggvaror som kändes bra. Deras vanliga korrugerade plasttak vet jag inget om, är det den du menar Phille?

9. 2005-10-18 19:09
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: okt 2005
    94 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

JockeR skrev
    Jag köpte kanalplasttak från Skånksa Byggvaror som kändes bra. Deras vanliga korrugerade plasttak vet jag inget om, är det den du menar Phille?
    Nej ..menade också kanalplastskivorna.

10. 2005-11-13 20:39

Larsas avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: sep 2005
    45 år
    Stockholm
    2 084 inlägg
    Gillad 186 gånger
    84 bilder

Byggmax plasttak är väldigt tunnt, så hållbarheten är nog inte strålande. Men man kan skära det med mattkniv så man behöver inte såga ;D För övrigt så är normalt färgade plasttak starkare än de glasklara. Detta beror på UV skydd om jag förstår saken rätt....

Och kommer ni ihåg de läckra glasfiberarmerade rackarna från 60 talet. Men dom höll ju länge :-/

11. 2006-01-03 19:19

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    274 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder

Mitt byggmax plast tak är inne på 4 året och det håller tätt fortfarande dock något missfärgat med det beror nog på min skräpiga tall.

12. 2006-02-01 10:03

Nykomling Medlem: nov 2005
    12 inlägg

1 bilder

Lite sent att svara kanske, men vårt byggmaxtak spriddes ut i några hundra delar över grannskapet när det blåste till förra januari.
    Det var helt sprött efter tre år och gick sönder väldigt lätt. Och då hade det suttit i skyddat nordläge.

Nu har vi byggt tak över verandan i sydläge och köpte dyrare prylar.

/Fredrik

13. 2007-01-16 07:22

Nykomling Medlem: jan 2007
    2 inlägg

Det är skräp. Mitt har blåst sönder efter fyra år. Blev bara småbitar kvar av det.

Liknande ämnen

1. Kapa plasttak - Så gör man!
    av Daniel78 i forum Tak & vind
  2. Böja plasttak?
    av wretan i forum Altan & uteplats
  3. Plasttak
    av LUDDET i forum Tak & vind
  4. Korrugerade plasttak
    av LUDDET i forum Tak & vind
  5. Plasttak
    av janssonj i forum Altan & uteplats