8 908 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Vilket trallvirke?
Jag ska snart bygga en entré trappa och jag vill inte ha tryckinpregnerat utan något finare träslag. Vilket träslag tycker ni att jag ska välja som passar utmärkt till en trapp. Den ska klara av allt slitage från skosulor och barnvagnar utan att den blir ful för snabbt. Så vad rekomenderar ni? Skriv gärna ca priser och bifoga gärna en bild på träslaget om ni har/hittar någon.
Ek, robinia och äkta kastanj är träslag som inte kommer från tropiska regnskogar och som har virke som väl står emot att ligga ute. Kastanjen vet jag finns som trallvirke i de vanliga dimensionerna. Lärk är väl tveksamt att använda idag på grund av kvalitetsproblem.
Sedan finns ju alla regnskogsträerna men idag finns ingen certifiering som kan ge iaf mig rent samvete att handla med dessa. Men kan man blunda för det så...
Sedan finns ju alla regnskogsträerna men idag finns ingen certifiering som kan ge iaf mig rent samvete att handla med dessa. Men kan man blunda för det så...
Ja men inte hur pass tåliga dessa träslag är. Skulle gärna vilja se lite bilder på träslag oxå. Har sett någon som gjort en altan i cuta som ser riktigt trevligt ut. Jag har dessutom sett någon bild på något som heter curamo och kirai eller liknande men om dessa träslag är tåliga vet jag inget om. Vill gärna se lite priser oxå.
Men om ingen vill hjälp till så får jag väl åka runt i sverige och kolla där dom har lite annorlunda träslag.
Men om ingen vill hjälp till så får jag väl åka runt i sverige och kolla där dom har lite annorlunda träslag.
Klicka här för att svara