Hej,
så är det nu dags att göra trappan upp till altanen (som var färdig redan förra sommaren...)

Jag har i stort sett konstruktionen klar för mig, men undrar lite över dimensioner: hur djupa och höga bör trappstegen vara för att vara bekväma att gå i? Hade tänkt mig att "täcka" trappstegen (eller vad det nu kallas, tanken är i alla fall att täcka för baksidan på trappstegen så att man inte ser mellan trappstegen in under altanen).

Hade tänkt mig exvis 45x170 eller 45x195 för själva trappstegen - kommer detta att funka eller är det bättre med t.ex 2 st 45x95 (eller 45x120 t.o.m kanske)?

I
Mät avståndet mellan planen där trappan ska landa och botten där den ska börja. Dela med 180. Blir resultatet ojämnt, dela med den hela siffran och notera resultatet. Det är steghöjden som inte bör överstiga 180 mm för att trappan ska bli lättgången.

Använd sen trappformeln för en rak trappa: 2h+b = 570-630 mm. b = bredden på trappstegen. 570-630 mm är genomsnittsmåttet för steglängden hos kvinna resp. man. Då får du fram stegbredden (570-630 minus 2h ger bredden).

Multiplicera sen stegbredden med antalet plansteg som ska vara ett mindre än den första heltalssiffran för antalet sättsteg du fick fram eftersom planen blir översta plansteget. Då får du trappans totala gånglinje.

Och ja. Det är bättre att använda två reglar i bredd än en planka till steg. Då kan du byta ut den främre när den blir sliten/nernött och behålla de inre.

En lite tanke är bara att 45mm tjocka brädor(plank)som steg får trappen att se lite klumpig ut, skulle själv välja 34mm och komplettera med ett vangstycke i mitten om trappen är bred.

Om du vill ha inspiration till trappa kan du kolla in Picasa Webbalbum - Magnus - Altan och se hur jag gjorde.

Det är knappt 19 cm mellan trappstegen, och varje plansteg är gjordt av 3 st. 45*145

Att tänka på är att gå upp för en trappa känns alltid bättre än att gå utför
Om stegen är för korta ( ca: 280-300 mm är lagom och höjden 140-170 ) kan känslan av att vilja ramla utför trappan. Man får dåligt stöd för framfoten eller att klacken slår i

Man har oftast en given höjd och får försöka hitta något som kan kännas bra
Snickra ihop några steg provisoriskt (minst tre) och provgå
Har man det trångt även på djupet kan det vara svårt att få en "skön" gåkänsla
Ett litet tips är att rå över kanten ( droppkant ) så tecknar man upp stegen och konstruktionen ser smäckrare ut. Sättstegen bör vara lite kortare än själva stegen

Virket är också en viktig bit. Tätvuxen och helst utan några större kvistar
Det är där det börjar med sprickorna och rötan
Trapplanen är också viktig att inte göra för liten
När man öppnar ytterdörren får man inte plats utan måste backa ner ett steg och har man händerna fulla känns det också irriterande

Förr tillverkade vi mycket "klädda trappor i granit och priset ligger ungeför på 900:- / lpm
40 mm tjocka, men då måste underlaget "stommen vara kraftigare ( gjuten)

• Från höger sida2.jpg
I
Tessok skrev:
---
Ett litet tips är att rå över kanten ( droppkant ) så tecknar man upp stegen och konstruktionen ser smäckrare ut. Sättstegen bör vara lite kortare än själva stegen
----

Det heter språng och inget annat. Det är till för att få plats med hälen då en person går nerför trappan. Ska vara 25 mm. Det räknas in i totala gånglinjen, men bara en gång för nedersta steget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.