Jag ska bygga en altan och bifogar en mycket klumpig skiss på måtten jag tänkt mig.

Jag har tänkt att dra fast en bärlina i husgrunden (de tjockare strecken).

Jag har tänkt slippa gjuta plintar och funderar på att använda särskilda betongplattor som tydligen finns med fästen för bärlinor/reglar (nån som vet mer om detta??) och lägga direkt på marken.

Om jag fattat det rätt räcker det med att gjuta/plinta på varannan regel, dvs 120.

Vad rekommenderar ni för dimension på bärlinor/reglar? (Enklast är väl att köra samma dimension på bärlina och regel?)

Min idé är att borra direkt i husgrunden och dra fast bärlinorna med fransk träskruv och grön plugg.

Alla förslag/idéer mottages tacksamt!

I
Att borra fast en bärlina i bef. husgrund och lägga den parallella bärlinan på en ovan mark löst utlagd sten är absolut inte att rekommendra p.g.a risken för sönderslitning i fasaden vid nerfrysning/tjälning och återgång på våren då värmen utomhus kommer tbx. Det innebär att du inför ett brytande moment i bärlinan på vägg när ytteränden av altan lyfter.

Bättre är att lägga hela altanen fritt (flytande) på löst utlagda stenblock på mark, så att den kan röra sig oberoende av huset p.g.a. växlingar i temp.

Vilka dimensioner du ska ha beror på hur tätt du lägger bärlinorna och stöttar under dem. Även vilken dimension du ska ha på sekundärbärverket, dvs. de spikreglar som ligger korsvis ovanpå bärlinorna (primärbärverket), som i sin tur bestäms av hur tjockt trallvirke du tänker använda.

Väljer du 28x120 kan du sträcka dig till 90 cm i cc utan svikt (t.o.m mer, om du låter en bräda gå över minst tre spikreglar, 450 cm totalt, och inte skarvar mer än en bräda i följd på det upplaget) t.ex., men normalt lägger man på cc 60 cm.

Väljer du 22x95 kan du behöva ha så tätt som cc 45 cm mellan spikreglarna, t.ex.

Vill du använda 45x95 spikreglar (sekundärbärverk) kan du inte ha längre mellan bärlinorna (primärbärverket) än cirka 150 cm. (Helst inte mer än 120 cm för att undvika svikt.)

Går du upp till 45x120 klarar du cc-avstånd på cirka 180-210 centimeter.

Går du upp till 45x145 klarar du cc-avstånd på cirka 240-270 cm. Osv.

Primärbärverket blir då avhängigt cc-avstånden på sekundärbärverket och då måste även hänsyn tas till längden mellan stödjepunkterna under det.

Här börjar det bli så många alternativ att jag avstår från att ange dem. Men av ovan framgår att den totala bygghöjden kan varieras mellan vissa gränser, beroende på hur cc-avstånd och dimensioner väljs om du skulle ha snålt om mått i höjdled och ska lägga sten ovanpå backen och inte nergrävd (som ändå kräver en stens luft mellan mark och underkant primärbärverk av hänsyn till fuktupptag från marken genom regn och snö) eller plint. Och det finns ju ingen anledning att överdimensionera virket eftersom det betyder dyrare altanbygge.

Jag har tänkt att lägga mig 60 på reglarna och en ram runt (ev två) för att slippa skarva trallen "mitt på".

Hm, kanske bäst att bygga en helt "lös" veranda och lägga den på sten/plint ändå? Gissar att den inte lär flytta på sig ändå.

Jag tror också jag kommer välja lite större trall, 28x120, eftersom det kommer ge mindre spill (var och kikade på brädgården häromdagen).

Om du orkar får du gärna hjälpa mig med lämplig dimension på själva ramen och sen balkarna.

Från början hade jag ju tänkt lägga bärlina och lägga balkarna direkt på den. Men om jag nu ska bygga fristående får jag ju använda balkskor (tror jag det heter?) och sedan plinta upp 120 under balkarna och längs själva yttre ramen.

Nu har jag rivit bort det gamla trädäcket och det börjar bli dags att fundera på hur jag ska göra.

Jag har faktiskt tänkt att helt enkelt bygga en ram och lägga denna på lecablock, som i sin tur ligger på et par stenplattor på sand. Jag lägger lite tjärpapp mellan blocket och ramen. Sen har jag tänkt använda balkskor (tror jag det heter) och regla 60/60 och lägga ett block var 120 cm, både på längden och tvären. På detta har jag sen tänkt spika trall, tror det blir snappet större än 28x95 (som väl är minsta "normala" storleken?)

Vad tror ni om detta? Vad är lämplig dimension på ram och reglar?

Nu vet jag att du gärna vill vila stolparna på sten som ligger på ytan, men vad är anledningen till att du inte vill gjuta plintar istället (nyfiken) ??
Det känns ju bra mycket enklare annars, och då kan du dessutom fästa bärlina i väggen som du tänkte från början.

Det är för att jag tycker det verkar svårt att gjuta. Å andra sidan gräver jag just nu ut och lägger stenplattor på packad sand och sen lecablock under reglarna. Det är inte helt lätt att få det i våg...

En variant kan kanske vara att använda färdiga plintar?

Nu har jag iaf skruvat fast bärlinor i väggen med en 45x45 list som är limmad och skruvad. Sen sågar jag ut ena hörnet på en regel som får vila på listen. Sen blir det plintar i ändarna på den korta delen och den långa delen, plus en bärlina (med stenplattor på gatsten) i mitten på den långa delen.

Fast jag tror jag måste skaffa en lång regel och spika ihop kortändarna på reglarna - det är nästan omöjligt att pricka in så att de ligger 60/60 hela vägen...

Hej,

Jag måste sticka in med ett förslag som jag själv just använde.

Köpte Benders färdiga plintar med justerbar stolpsko. hur smidigt som helst. räcker att få den på cm'ern när när man sätter ner den och sedan har man ungefär 1-2 cm att justera upp och ner.

Gjöt också några plintar och det var inte så svårt men det tar lite tid och det är ganska tungt, framförallt om man inte har en blandrare tillhands.

Nu får man väll säkert skit från någon byggare att man är en fuskis, men i så fall är jag en fuskis med kraft kvar att kolla macGyver hela natten :-)

Hej

Jag fuskade :) med ett laser vattenpass så var det hur lätt som helst att gjuta plintarna på rätt höjd. Mer fusk :) då jag även använde mig också av justerbara stolpskor men och det blir mark förskjutning så är det bara att krypa under och justera.

Andvände mig av dessa på (Clas Ohlson ) finns på flera ställen typ Woody med dom tog dubbla priset.

Fäste bärlinan i väggen och lade sedan sylen flytande på den för att inte riskera brott i väggen vid ev. mark förskjutning

På forumet hittar du också en spännvidstabell
http://www.byggahus.se/forum/altan-u...tml#post218777

Mvh
Christer

Styx skrev:
Nu vet jag att du gärna vill vila stolparna på sten som ligger på ytan, men vad är anledningen till att du inte vill gjuta plintar istället (nyfiken) ??
Det känns ju bra mycket enklare annars, och då kan du dessutom fästa bärlina i väggen som du tänkte från början.
Ursäkta en fråga från en nybörjare, men kan inte plintar också flyttas av tjälen?

I
Jons skrev:
Ursäkta en fråga från en nybörjare, men kan inte plintar också flyttas av tjälen?

Jodå. Det kan de visst. Det beror på hur djupt ner de är grundlagda, vilken sorts material i backen de vilar på och sist men inte minst ortens läge och det frostfria djupet. Vattenbemängd lera + ytlig grundläggning i övre Norrland är en garanterad tjällyftare, t.ex. I Skåne räknar man frostfritt djup till 70 cm som lägst för att ta ett annat exempel och högre brukar inte plintarna vara + att de sticker upp en del ovan backen oxå.

Tack för svaret Byggaren! Jag är lite intresserad av tjälaspekten eftersom en snickare gav mig rådet att gräva ner isoleringsskivor under betonplattorna som reglarna kommer att vila på. Jag har en diskussion om hans råd på http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/71416-traedaeck-i-markplan-pa-isoleringsskivor.html Kan denna isoleringsskiva hindra tjälen? (Om du eller någon annan kan svara så gör det gärna i "min" diskussion så de olika diskussionerna hålls åtskilda)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.