Skriv svar Nytt ämne
  1. 2007-05-31 21:32
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2004
    45 inlägg

1 bilder

Altantrappa - Panikhjälp!

Nu behöver jag hjälp med att få mindre otur när jag tänker då jag håller på att bygga min altantrappa.

Jag har valt att göra trappan enligt det alternativ när man fäster kilar i vangstyckena och låter planstegen vila på dessa. Det var rent konstruktionsmässigt det enda jag kunde göra pga. av utrymmesbrist i trappans närhet då den blir bred (1800 mm).

Nu till problemet.

Hur jag än måttar och sågar kilarna blir det fel för varje gång, och felet verkar dessutom öka med varje plansteg. Därför skulle jag vilja veta exakt hur jag ska såga till kilarna så att det blir rätt hela vägen. Det ligger ett större antal misslyckade kilar över halva tomten, och även om jag har köpt virket på Byggmax är det bortkastade pengar att såga upp dem.

Höjden från marken vid vangstyckets slut till altangolvet är 1700 mm. Djupet på trappan mätt från vangstyckets övre del i 90 graders vinkel till vangstyckets nedre del är 3980 mm.

Jag vill ha 3 * 145 * 45 som plansteg + sättsteg för varje plan. Detta ger att det totala sättstegsdjupet per plan blir 455 mm. inkl. stegnos och mellanrum mellan planstegen.

Jag har räknat på den sk. trappformeln i en mängd olika varianter, men jag får olika resultat varje gång. (Den som är observant här kan härleda det stora antal felsågade kilar till beprövande av olika formler).

Hur 17 ska jag göra för att lyckas? I min utopi hade jag räknat med en steghjöd på 170 mm och ett djup på 455 mm. men jag börjar inse att det behöver inskränkas på antingen det ena eller det andra för att lyckas. Antingen lägre steghöjd eller mindre stegdjup.

Hur tar jag mig ur detta dilemma?

Ödmjukast/Magnus

2. 2007-06-01 09:26
    Svara | #2

45 inlägg

1 bilder
    Ingen som kan hjälpa mig? Jag blir tokig snart!
    Jag måste veta exakt hur jag ska göra annars kommer allt virke omvandlas till misslyckade kilar

3. 2007-06-01 11:53
    Svara | #3

Kallemans avatar
    Senior medlem Medlem: maj 2007
    Skåne
    527 inlägg
    Gillad 6 gånger
    21 bilder
    Det är svårt att riktigt komma med ett svar utan att se ritningen framför sig...

Om du redan har bestämt vagnstyckenas längd och trappans höjd så är det ju inte så jättemycket man kan ändra på när det gäller plansteg och steghöjd vad jag vet. Om du har en steghöjd på 170mm så behöver du fästa 9 st trappsteg på vagnstyckena för att nå altangolvet. Detta ger, med din nuvarande längd på planstegen, en längd på 4095 för dina plansteg med stegnos. Alltså 11cm längre än dina vagnstycken... Om du skulle kunna ta bort 13 mm på dina plansteg så bör det bli bra... Alltså 9x442mm= 3980 mm. Jag är ingen trappexpert men siffrorna verkar gå ihop iaf...

Sedan är trappformeln en annan femma, om man använder 2xh+l (som ska bli omkring 64) så får du en steglängd på 78 cm, drygt 10 cm längre än idealet. Trappan kommer alltså att kännas ganska brant. Den formeln utgår från ett snitt på en persons steglängd och det faktum att det är dubbelt så jobbigt att lyfta foten rakt upp som att föra den rakt framåt. Men är höjden och längden given så är det inte mycket man kan göra.

Lycka till!

/Kalle

4. 2007-06-01 12:39
    Svara | #4

45 inlägg

1 bilder
    Kalleman skrev Visa original
    Det är svårt att riktigt komma med ett svar utan att se ritningen framför sig...

Om du redan har bestämt vagnstyckenas längd och trappans höjd så är det ju inte så jättemycket man kan ändra på när det gäller plansteg och steghöjd vad jag vet. Om du har en steghöjd på 170mm så behöver du fästa 9 st trappsteg på vagnstyckena för att nå altangolvet. Detta ger, med din nuvarande längd på planstegen, en längd på 4095 för dina plansteg med stegnos. Alltså 11cm längre än dina vagnstycken... Om du skulle kunna ta bort 13 mm på dina plansteg så bör det bli bra... Alltså 9x442mm= 3980 mm. Jag är ingen trappexpert men siffrorna verkar gå ihop iaf...

Sedan är trappformeln en annan femma, om man använder 2xh+l (som ska bli omkring 64) så får du en steglängd på 78 cm, drygt 10 cm längre än idealet. Trappan kommer alltså att kännas ganska brant. Den formeln utgår från ett snitt på en persons steglängd och det faktum att det är dubbelt så jobbigt att lyfta foten rakt upp som att föra den rakt framåt. Men är höjden och längden given så är det inte mycket man kan göra.

Lycka till!

/Kalle
    Stort tack för svaret! Dock så är jag fortfarande lite torsk på storleken på kilarna. Har som sagt tillämpat kilsågning efter ett antal olika uträkningar, och hur jag än har gjort så har steghöjden tenderat att minska med antalet steg.

Om man tänker sig att man förlänger vangen med 11 cm (skarvar på en bit längst ned, som ändå inte syns sedan) så böra jag kunna hålla mig till ursprungsdjupet på plansteget, eller?

Om så är fallet, hur stora ska då kilarna vara?

Jag har testat några varianter, men det som låter rimligt är ju att det kilen på det tjockaste stället ska vara lika med sättstegshöjden, eller tänker jag fel nu?

När jag har sågat till några olika kilar så har de antingen lutat inåt eller varit för korta till nästa steg så höjden minskar.

Jag är förvirrad, fast på ett högre plan.

Edit: Jag kom just på att 3 * 145 = 435 så det ska inte vara något problem att korta in på djupet, det som blir lidande är mellanrummet mellan planstegsplankorna om jag vill ha en stegnos på ~1 cm.

Mvh/Magnus
    Senast redigerad av Mankan 2007-06-01 12:44

5. 2007-06-01 14:24
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2004
    Västra Götaland
    486 inlägg

27 bilder
    Skall kolla om jag kan rita upp en 3D modell på situationen ikväll, borde vara ganska enkelt gjort, och brukar alltid klargöra situationen.

När Du förresten skriver att Du skall använda kilar utgår jag från att Du monterar dessa ovanpå vagnsstyckena? Och inte skruvar planstegen rakt i vagnsstyckena? Instinktivt instämmer jag dock med föregående talare, dvs om Du bestämt vagnsstyckenas lutning har Du etablerat grundformen för trappan, och möjligheterna till anpassning blir mindre.

6. 2007-06-01 15:29
    Svara | #6

45 inlägg

1 bilder
    Case closed. Jag fick hjälp av en kamrat med tillgång till CAD-program. Trappan är felkonstruerad och jag hade aldrig fått det rätt med de givna förutsättningarna.

Jag ska hem och dubbelkolla alla mått och därefter låta honom rita upp vangstycken åt mig så att jag får alla mått rätt.

Det är som man fick lära sig i lumpen; gör om, gör rätt.

Dock så var det i alla fall oehört skönt att få veta att det aldrig hade fungerat hur många kilar jag än hade sågat. Jag trodde att jag höll på att tappa förståndet ett tag...

Tack för ert engagemang i alla fall, det uppsakattas

Liknande ämnen

1. Panikhjälp fem/sex rundad trappa,,,
    av PERP i forum Altan & uteplats
  2. Panikhjälp ftx placering av tilluftsdon
    av Raginglynx i forum Ventilation
  3. Altantrappa med 145:or?
    av Don_Tom i forum Altan & uteplats
  4. Panikhjälp för fall i badrum tack !
    av Jonne71 i forum Badrum