Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Stockholm

Olja, Pigment, Såpa, eller...

Jag vet, detta har diskuterats till oändlighet
    Och jag har sökt på forumet och läst, och läst, och läst...

Men det verkar som att det var ett bra tag sedan det diskuterades senast om Pigment i olja, typ 1-2 år sedan.

Så, ni som testade det, eller har använt ett tag nu, hur har det gått? hur ser det ut?

Jag har nu en terass/uteplats som är ganska precis ett år gammal. Det är nu dags att göra något med den. Jag vågar inte göra någonting innan jag bestämt mig för vad jag ska göra, Olja, Olja med pigment, Såpa, låta den vara, eller....

Jag är mycket nyfiken på Olja (eller kanske såpa) med Teakpigment, är det snyggt? även efter en sommar och ett par år?

Vi har ett nytt modernt nyfunkishus nära havet, vi ser vattnet rå uteplatsen så jag vill ha något som är modernare än tjära och som passar ett modernt hus med skärgårdskänsla.

Det står nte mycket alls om Pigmenterad impregnering, tips, någon?

/Ciao

2.    länk #2

Ingen?

Är det verkligen ingen här som har erfarenhet av att olja med pigment i?

Jag har nu hört så mycket om att olja in trädäcket med pigmenterad olja för att få valfri färg. Jag har även hört de som oljat in med Teakpigment och på så sätt fått ett trädäck som ser ut som teakplankor.

Jag undrar då, håller färgen?
    Hur ser det ut på slutet av säsongen?
    Hur ser det ut år två?
    Hur ser det ut efter at man oljat in efter säsong två, dvs är det samma färg eller mörknar det och färgkänslan försvinner?

Någon?

Eller ska jag såpa....

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2005

Tvätta, tvätta o tvätta för att hålla kvar färgen inför den årliga oljningen. Så något underhåll slipper man inte.

Mina erfarenheter.

Ska nu testa istället roslagsmahogny

4.    länk #4

Vem har sagt något om att slippa undan underhåll

Jag vill veta vad som är bäst / Snyggast, eller rättare sagt vad ni rekommenderar....

Är pigmenterad olja något bar att använda?
    Är det snyggt?
    Blir det bra?
    Osv, osv...

Men ingen här verkar veta eller ha erfarenhet....

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2005

Okey.

Ej underhållsfritt av mitt svar. Vilket jag är ute efter (i alla fall någorlunda)

Men snyggt är det med pigmenterad olja.
    Är snyggt = bra så är det väl okey.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09