Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Marlene Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Jun 2001
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 1038

Erfarenheter av kirai

Vi ska snart bygga ett trädäck i anslutning till huset och tycker att träslaget kirai ser intressant ut. Man kan t ex köpa det hos Interwood - 031-515151 och den leverantören säger naturligtvis att det är jättebra.

Jag undrar om det finns någon här som har ett trädäck av kirai? Hur åldras det? Håller det lika bra som de säger? Hur blir det när det utsätts för väta? Vi ska i så fall ha det på poolsargen också. Någon har sagt att det kommer att bli svart med tiden om vi har det vid poolen.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Feb 2004

Vi ska snart bygga ett trädäck i anslutning till huset och tycker att träslaget kirai ser intressant ut. Man kan t ex köpa det hos Interwood - 031-515151 och den leverantören säger naturligtvis att det är jättebra.

Jag undrar om det finns någon här som har ett trädäck av kirai? Hur åldras det? Håller det lika bra som de säger? Hur blir det när det utsätts för väta? Vi ska i så fall ha det på poolsargen också. Någon har sagt att det kommer att bli svart med tiden om vi har det vid poolen.
    En kompis till mig la kirai för ett par år sedan. Nu har det blivit silvergrått i nyansen. Han gillar det, jag tycker att det ser för j... ut
    Det finns väl något som heter Cumaru också har jag för mig men det är något liknande träslag?!

En annan, billigare, variant är ju Lunadeck (k-rauta) som också har den bruna nyansen (värmebehandlad fura)

Jag hade varit såld om ytan hade behållit sin färg utan behandling. Då får man nog dock satsa på ett kompositmaterial (plast) som jag såg i någon annons. Jag kommer inte ihåg vad de hette men den skulle vara väderbeständig...

3.    länk #3

Ser din kompis trädäck ut något i stil med det här? Det här tycker jag nämligen är snyggt, men det kanske är nylagt eller oljat?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Feb 2004

Japp, det är den nyansen (kanske något gråare). Han har lagt plana sidan upåt och de räfflade brädorna som en ram runt om.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

tjenare! der finns lite olika namn på dessa hårda träslag.det som är poppis nu är nog cumaru.ett problem,är tillgången o även längderna.jag har beställt 100 kvm,fick vänta till september,på leverans.olika leverantörer,har sin egna profil på brädan.spika är inte att tänka på,måste borras o försänkas.brädan bör ha en ytter kant på ca 20mm för skruvning.det finns en leverantör i kungsbacka (Hulten) dom har kanon kvallite.

6.    länk #6
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M
    Inloggad
    är det dom där brädorna med spår i som ni menar, så tänk om, de är några riktiga skitsamlare, och omöjliga att få rena. Finns nog inget träslag som funkar i längden att ligga ute med flatan upp.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

7.    länk #7

Vad säger ni om att lägga det med den flata sidan uppåt, men att lägga den räfflade utåt på sidorna, som det ser ut på bilden? Då borde det inte samlas skräp.

8.    länk #8
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M
    Inloggad
    tror att brädan har fasade kanter på den spårade sidan, men inte på baksidan.
    Vad jag menade tidigare, var att man får vara nöjd med hur det ser ut om något år. Detta gäller alla träslag. Att då betala 3-5 gånger mer än för vanligt tryckt, kan tyckas onödigt.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

9.    länk #9
    Kallemans avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007

Det finns en anna aspekt när det gäller tropiska träslag och det är skoghushållningen i de länder de kommer ifrån. Den är på många håll, trots certifikat, ifrågasatt och många av de träslag vi importerar kommer ifrån hotade arter. FSC certifikat är ingen garanti för att allt står rätt till.

Vår svenska skoghushållning är inte problemfri den heller men då får vi stå för problemen själva och inte någon annan på andra sidan jordklotet.

/Kalle

10.    länk #10
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

är det dom där brädorna med spår i som ni menar, så tänk om, de är några riktiga skitsamlare, och omöjliga att få rena. Finns nog inget träslag som funkar i längden att ligga ute med flatan upp.
    Har sett att i princip i alla trädgårdsprogram från BBC där man gör uteplatser i england så vänder man spåren uppåt, populärt där alltså. Men nog borde det samla en del skit tycker man om det inte hålls efter.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09