Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    sweculs avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Räcker det med en skruv i trallen?

Har så lagt 90 % av trallen i helgen...
    Har skruvat alla ändbitar med dubbla skruv men dem bitarna som fästs i mitten
    har jag bara skruvat i en skruv i...
    Nu i efterhand så kom jag å tänka på att det kanske ska vara två skruv överallt?!
    annars kanske den kupar sig?

vad tror ni?

*suck* då kommer jag få dra i 2 till i varje så att det totalt blir 3 st!

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Det räcker säkert med en skruv i mitten. Trallen rör sig ganska mycket så det är rent av bra om det inte sitter för fixerat. Då blir det bara att skruvarna äter sig ur trallen.

3.    länk #3
    sweculs avatar

men kommer inte trallen att kupa sig då, vill ju inte att hela altanen ska bli helt vågig... :/

4.    länk #4
    GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2004
    Län: Jönköpings

Jag lade också trall i helgen och funderade över skruvningen. Det blev två på varje..

5.    länk #5

men kommer inte trallen att kupa sig då, vill ju inte att hela altanen ska bli helt vågig... :/
    Det kan ju ingen säkert veta, men jag har kört med en-skruvsvarianten och har inga problem med kupig trall.

6.    länk #6
    sweculs avatar

jaha, då blir det lite chansning då...antar att man inte kan dra i sen om den börjar kupa sig...?

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Jag tvivlar på att skallen på trallskruv står emot om det vill slå sig. Den far nog in i brädan.

Kjell

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Den nya typen av trallskruv från bl a Grabber med en typ av gängor närmast huvudet och vanliga gängor längre ner lär lösa ovanstående problem.
    Dyra ja men suveräna!

/Kent

9.    länk #9

Om brädorna har alltför stor tendens att kupa sig håller inte skruven emot. Brädan spricker eller så äter sig skruvskallarna in i trät. Det är nog enklare att avvakta en säsong och sedan byta de brädor som eventuellt blivit för kupiga eller vridna.

10.    länk #10
    cubixs avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: V-norrland

Trall 120mm och bredare bör fästas med två skruvar. 95 mm räcker med en skruv.

11.    länk #11
    imported_Byggaren
    Gäst
    Om trallbrädan ska kupa sig eller inte, beror mycket på hur den är tagen ur stocken och lagd på plats. Kika på ändträet.

Om ådringen går i båge, som ett brovalv, ligger ytveden överst och då kommer brädan att försöka räta ut sig med årsringarna och kupa uppåt. Dvs. brädan blir med tiden omvänt kupig med kanterna högre än mitten.

Om ådringen går i båge, som ett omvänt brovalv, ligger kärnveden överst och då kommer brädan att bli kupig på mitten.

Varken i det första eller andra fallet klarar en skruv (inte ens Grabbers omtalade) av att motverka de krafter som virket har att räta ut sig efter årsringarna, eftersom skallen på skruven är för liten i förhållande till den kraften. Enda resultatet är att skruven kan dras ur fästet, eller, vilket är värre, sjunker in i träet när det krossas runt skruvskallen. En skruv mitt i brädan klarar sig från det senare eftersom krafterna här är minst i båda fallen. Men å andra sidan gör en skruv mitt i brädan ingen större nytta än att fixera brädan i läge.

12.    länk #12
    sweculs avatar

ok, det är 120 mms trall jag lagt... tycker ni jag ska dra i 2 till i varje då?
    då kommer jag få tre st totalt...

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2004
    Län: Västra Götaland

Om trallbrädan ska kupa sig eller inte, beror mycket på hur den är tagen ur stocken och lagd på plats. Kika på ändträet.

Om ådringen går i båge, som ett brovalv, ligger ytveden överst och då kommer brädan att försöka räta ut sig med årsringarna och kupa uppåt. Dvs. brädan blir med tiden omvänt kupig med kanterna högre än mitten.

Om ådringen går i båge, som ett omvänt brovalv, ligger kärnveden överst och då kommer brädan att bli kupig på mitten.

Varken i det första eller andra fallet klarar en skruv (inte ens Grabbers omtalade) av att motverka de krafter som virket har att räta ut sig efter årsringarna, eftersom skallen på skruven är för liten i förhållande till den kraften. Enda resultatet är att skruven kan dras ur fästet, eller, vilket är värre, sjunker in i träet när det krossas runt skruvskallen. En skruv mitt i brädan klarar sig från det senare eftersom krafterna här är minst i båda fallen. Men å andra sidan gör en skruv mitt i brädan ingen större nytta än att fixera brädan i läge.
    Men om jag tolkar hela resonemanget rätt så kan ju omöjligt fylla någon annan funktion än att just "fixera brädan i läge", så varför skruvar då majoriteten sin trall med två skruv per regel? Om skruven ändå inte är kapabel att motverka brädans "inneboende kraft"?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09