Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    sweculs avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Sned altan, hur???

Ska bygga en altan enl. min lilla skiss, men hur ska jag regla upp?
    I alternativet längst till höger vet jag inte hur jag ska fästa bärlinorna i ramen,
    iom att det blir så snett kan jag ju inte använda balkskor...

Det vänstra alternativet kanske är bättre, eller har någoan annan något bra tips?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	altan.JPG
Visningar:	32
Storlek:	25.5 KB
ID:	8601  

2.    länk #2
    it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Ålder: 42
    Län: Västernorrland

Kan du inte lägga bärlinan under åsarna? Då funkar väl bägge alternativen.

3.    länk #3
    sweculs avatar

Hmm... tror jag förstår hur du menar...
    Har jag förstått det hela rätt så borde det ju fungera,
    bara det att jag måste hitta lämpliga dimensioner på virket för att få plats inom de
    måtten...
    kolla bilden!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	altan2.JPG
Visningar:	26
Storlek:	20.9 KB
ID:	8602  

4.    länk #4
    sweculs avatar

ha ha! nu är jag med, det kommer funka perfekt, jag har ju trästolpar i hörnen vilket gör att jag kommer kunna sätta den främre bärlinan under dem på sidorna så att åsarna kan vila på den!
    Tack för tipset!!

5.    länk #5
    it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Ålder: 42
    Län: Västernorrland

Varsågod :-)

Blir säkert jättebra.

Tänk på att tänka på tyngd. Bärlinan kommer ju att hålla upp mycket av altanens tyngd. Om du fäster den i sidan på två stolpar (har jag uppfattat dig rätt? En i varje hörn.) så är det mycket vikt på några få bultar.

Försök, om möjligt att se till så bärlinan vilar stadigt på något som i sin tur vilar på marken. Undvik "häng på sidan".

Om det är hörnstolparna för ev. tak så är det ju lite svårt att ställa bärlinan på dessa, därav kanske du sätter de på sidan av stolpen? Då kan du ju kanske bygga på stolpen lite under bärlinan, så det finns något att vila på.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09