Är i full färd med att sätta upp bärlinorna till altanen, tvärbalkarna tänkte jag sedan fästa med rostfria vinklar. Detta är inga problem att hitta på de flesta byggvaruhus. Problemet är att jag vill fästa räckesstolparna i bärlinan med genomgående vagnsbult, rostfri 10x120 men det verkar vara omöjligt att hitta i någon affär, byggfirma el dyl. Någon som har tips på var jag skall leta?
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2005
Län: Västra Götaland
Blogginlägg: 1
Om du inte hittar vagnsbult på något av de större byggvaruhusen, så försök finna en hederlig gammal "järnbutik" - där borda man ha det du söker. Är problemet att finna rostfria bult eller vagnsbult rent generellt?
När jag söker på "vagnsbult" på Google, så ligger Clas Ohlsson längst upp bland träffarna - länk.
Senior medlem
Medlem: Mar 2004
Län: Halland
Rostfria eller syrafasta vagnsbultar finns men man får nog söka dem hos järnhandlaren.
C.O i all ära men de vagnsbultar som de saluför i syrafast utförande blir nog svåra att fästa något räcke med. De är nämligen endast 40 mm långa..........
Tack. Det är inga problem att hitta vagnsbultar men varken Byggmax eller CO har rostfritt av rätt längd. Det närmsta jag har kommit är Sjögrens Järn i Göteborg där de hade 10x110. Funderar nu på att istället ta rostfri sexkantsbult som jag sedan döljer huvudet på, synd egentligen eftersom vagnsbulten hade varit en snygg detalj, sätter dock hållbarheten i 1:a hand.
Senior medlem
Medlem: Dec 2005
Län: Uppsala
Varför skulle "sexkantsbult" ha fulare huvud än vagnsbult? (som dessutom är svårare att skruva in ordentligt när den fyrkantiga delen börjar snurra i nytryckt virke...) Försänk sexkantsbulten så ser det riktigt proffsigt ut. Dessutom är det överdrivet att använda rostfritt för M10-12, då vanlig förzinkad kommer att hålla bra mkt längre än altanens träkonstruktion ändå...
Riktigt lång M10 hittade jag på Coop bygg i paket om 6 st...