Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: O

Beslag till altanen

Är i full färd med att sätta upp bärlinorna till altanen, tvärbalkarna tänkte jag sedan fästa med rostfria vinklar. Detta är inga problem att hitta på de flesta byggvaruhus. Problemet är att jag vill fästa räckesstolparna i bärlinan med genomgående vagnsbult, rostfri 10x120 men det verkar vara omöjligt att hitta i någon affär, byggfirma el dyl. Någon som har tips på var jag skall leta?

2.    länk #2
    peegee4s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 1

Om du inte hittar vagnsbult på något av de större byggvaruhusen, så försök finna en hederlig gammal "järnbutik" - där borda man ha det du söker. Är problemet att finna rostfria bult eller vagnsbult rent generellt?

När jag söker på "vagnsbult" på Google, så ligger Clas Ohlsson längst upp bland träffarna - länk.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: Halland

Rostfria eller syrafasta vagnsbultar finns men man får nog söka dem hos järnhandlaren.

C.O i all ära men de vagnsbultar som de saluför i syrafast utförande blir nog svåra att fästa något räcke med. De är nämligen endast 40 mm långa..........

4.    länk #4
    Hyttmyras avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006
    Län: Gävleborg

Vagnsbult i olika storlekar finns i bra pris på byggmax. Där köpte iaf jag. Betala per hg.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: O

Tack. Det är inga problem att hitta vagnsbultar men varken Byggmax eller CO har rostfritt av rätt längd. Det närmsta jag har kommit är Sjögrens Järn i Göteborg där de hade 10x110. Funderar nu på att istället ta rostfri sexkantsbult som jag sedan döljer huvudet på, synd egentligen eftersom vagnsbulten hade varit en snygg detalj, sätter dock hållbarheten i 1:a hand.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004

Annars kan du ju sätta franska träskruv från baksidan så får du osynligt montage...
    De finns ju varmgalvade i grova dimensioner och långa längder

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Varför skulle "sexkantsbult" ha fulare huvud än vagnsbult? (som dessutom är svårare att skruva in ordentligt när den fyrkantiga delen börjar snurra i nytryckt virke...) Försänk sexkantsbulten så ser det riktigt proffsigt ut. Dessutom är det överdrivet att använda rostfritt för M10-12, då vanlig förzinkad kommer att hålla bra mkt längre än altanens träkonstruktion ändå...

Riktigt lång M10 hittade jag på Coop bygg i paket om 6 st...

/A

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Jun 2004

Vagnsbult M10x120 och M12x120 finns billigast på Biltema. Till skillnad från andra biltemaprodukter är de riktigt bra...

9.    länk #9
    GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2004
    Län: Jönköpings

Vagnsbult M10x120 och M12x120 finns billigast på Biltema. Till skillnad från andra biltemaprodukter är de riktigt bra...
    M10x120 finns inte hos Biltema, utan bara M12x120.
    Byggmax däremot hade M10x125 i lösvikt. Till ungefär samma prisnivå som Biltema.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09