Ska bygga en altan och frun har fått för sig att det skall integreras en sandlåda till dottern.

För att få det snyggt och användbart (och dessutom undvika avfall från katter och dyligt) tänkte jag göra lock till sandlådan i trallvirke och på så sätt även kunna använda denna del som altan när sandlådan inte används.

Hur får man ett stabilt lock (som man kan stå och gå på) och samtidigt inte få en oflyttbar vikt på locket.

Ska man göra ett fällbart lock med gångjärn eller lockdelar som man får ställa undan när dom inte används
Man vill ju inte att locket tar upp halva altanen i uppfällt läge medans undanställbara delar inte brukar komma tillbaka utan bli just .... undanställda.

Sandlådan kommer ha en innerdimension av 1,8mx1,8m.

Era tankar och råd skulle uppskattas.

Har bara några synpunkter att komma med:-)

Är ni verkligen säkra på att ni ska ha en sandlåda i altanen?? Så länge e ju inte barnen små,och hur kul är det sen att ha en sandlåda sittandes där?? Jag skulle nog tänka över beslutet ett par ggr till om jag vore er...

Jag förstår helt klart din frus tanke,och det blir nog snyggt o så,men den kommer ju användas så kort tid!

Men OM ni nu ska göra en iaf så skulle jag göra dörrar som går att ställa bort,så dom slipper vara ivägen

Lycka till!

Jag har sett snygga sandlådor där locket fälls upp till två bänkar vid lådan. Verkar ju helsmidigt. Och så om några år så planterar ni växter i gropen istället så lägga lådan rätt så ni inte får en buske under altanbordet:)

[edit] Hittade en bild Sandlådor - Jabo

Tror inte det blir så bra med uppfällbara bänksitsar eftersom det kräver en "överliggare" som sticker upp i nerfällt läge.

Röstar för ett lock som helt enkelt lyfts bort.

//Anders

Köp en 99-kronors låda på Silvan och ställ bredvid altanen istället. Barnet tycker inte sandlådan är kul så många år, det är en massa jobb med att bygga den, och den tar ju upp mer än 3 kvadrat för dig med den där dimensionen.

Insisteras det på att den skall stå på altanen, så ställ den köpta lådan där istället för bredvid då, men det blir enkelt att ta undan den när den inte är rolig längre.

Mina barn bara älskar sin sandlåda, men...

sanden stannar inte i sandlådan. Det byggs sandslott, görs sandkakor och det släpas runt en hel del sand. Får de dessutom ett helt altandäck att lägga sanden på så kommer de att lägga sanden där :)

Jag hade själv inte velat ha sandlådan i närheten av min altan pga av detta.

Vi har en sandlåda integrerad i altanen och tycker det är kanonbra. Vi har dock en liten tomt och det är anledningen till sandlådan har placerats där.

Vi har en mycket mindre sandlåda 2st 60*100 (mellan tre reglar). Vi har gjort lock av trallen och sedan handtag så att de kan lyftas upp. Vi kan använda det utrymmet när inte sandlådan används. Locket delas upp i två pga av dess tyngd men blev ändå ganska tunga.

Vi plascerade sandlådan för att kunna så växter där när lilla tjejen har blivit för stor för sandlådan. Det kommer nog dröja för idag älskar hon sin sandlåda (hon är tre år) och förhoppningsvis har snart en ny knodd på gång. Sandlådan kommer alltså att användas många år framöver.

Det är fantastikt skönt när jag och min fru sitter på altanen och tar det lungt medans lillan lekar i sanden.

Den stora nackdelen är att vi har sand över hela altanen vilket gör att vi varje kväll får sopa altanen. Vi har också valt att inte lägga trallen dikt an för att lättare kunna sopa ned altanen. Vi lade en tumstock mellan brädorna för att få en lagom springa. Än så länge har inga bestick ramlat mellan trallen ned på marken.

Mig2006:
Har du möjlighet att fixa lite bilder så man kan se hur det se ut.

Hej!

Går det inte att dela av till två lock i samma mtrl som övriga golvet samt att även sätta in en löstagbar regel mitt i sandlådan, dvs det blir ca 90 cc reglat när locken är på. Varje lock kommer i och för sig väga några kilo, om det blir för tungt eller ej kan bara ni svara på. När barnet/n har växt upp och ledsnat på sandlådan så kan locken permanentas.
Går själv i samma funderingar, har ev tänkt att bryta in sandlådan med ett av hörnen in i altanen för att på sikt kunna täcka över vissa delar samt även kunna ha blommor i någon del.

Har också inbyggd sandlåda och kan skriva under på både fördelar och nackdelar.

Funderar också på att konvertera den till kryddträdgård eller nåt när barnen tröttnar, men det lär dröja några år till.

Jag tänker nog bygga ett enkelt skydd bestående av en ram med nät över, det håller katter borta och är lätt att lyfta undan så kan ungarna fixa det själva

Jag hade tänkt att vidareutveckla din idee ytterligare...
Kommer att bygga en integrerad pool, ovanjord till mina killar.
Ingen stor, men lagom så dom kan plaska lite.

Den ska vara en åttahörning och ca 80 cm hög, ungefär 2,5 m3 med vatten upp till kant.

naresjo skrev:
Jag hade tänkt att vidareutveckla din idee ytterligare...
Kommer att bygga en integrerad pool, ovanjord till mina killar.
Ingen stor, men lagom så dom kan plaska lite.

Den ska vara en åttahörning och ca 80 cm hög, ungefär 2,5 m3 med vatten upp till kant.
Det låter intressant. Hur hade ni tänkt skärma av så att någon inte trillar i av misstag när poolen inte används. Någon decimeter vatten är ju tyvärr tillräcklig för att det ska kunna gå illa. Ska ni ha staket eller lock?

http://www.byggahus.se/forum/pool/

rille77 skrev:
Mig2006:
Har du möjlighet att fixa lite bilder så man kan se hur det se ut.
Tyvär var mina bilder för stora för detta forum. Jag vet inte riktigt hur jag gör för minska dem. Det är kanske någon som har ett bra förslag?

/Fredrik

Hejduk..tig skrev:
Det låter intressant. Hur hade ni tänkt skärma av så att någon inte trillar i av misstag när poolen inte används. Någon decimeter vatten är ju tyvärr tillräcklig för att det ska kunna gå illa. Ska ni ha staket eller lock?

[länk]
Poolen kommer inte att ligga nergrävd, utna den ställs på marken och byggs uppåt.
Först en tjockare frigolit skiva sedan lägger man tex om vi tar en kvadratisk som exempel, två reglar horisontelt, sedan lägger man två reglar vertikalt i lager två.
Sedan håller man på så till man nått önskad höjd. I hörnen har man borrat hål och knackar ner tjockare rör för att ge stadga.
Så min "pool" kommer att ha sin kant ca 70 - 80 cm ÖVER soldäcket, blir lite svårt då att trilla i av misstag. Men jag kommer även ha en skyddspressening över när den inte används. Och så måste man ju ha uppsikt över barnen när presseningen är borta.

Hoppas detta var svar på din fråga, om någon vill kan jag skicka en skiss på detta projekt.

Mig2006 skrev:
Tyvär var mina bilder för stora för detta forum. Jag vet inte riktigt hur jag gör för minska dem. Det är kanske någon som har ett bra förslag?

/Fredrik
Du måste använda någon typ av bildbehandlingsprogram för att minska datamängden i bilden. Alltså försämra kvaliteten. Själv använder jag Photoshop, men det finns säkerligen en mängd gratisalternativ.

Om man har en digitalkamera brukar det följa med hyfsade program som gör det möjligt att editera bilderna, om man inte vill leta upp något gratisprogram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.