Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2002

När olja altanen första gången?

Nu är min altan klar.
    Byggd med tryck virke.

Men, när ska man olja den första gången?

Mvh
    Göan

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Sep 2005

om du frågar 10pers. så kommer du få 10olika svar.

Jag byggde en ny trapp och hjälpte en god vän att bygga hans altan.

jag har hört allt ifrån att man ska olja innan man lägger dit trallen till att det ska gå MINST 12månader.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2005
    Län: Västra Götalands län

Ja, och jag fick rådet att olja det nyimpregnerade virke jag lade 2005 i år.
    Totalt 3 olika råd nu alltså, keep on counting......

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Aug 2006

Jag tycker det är lite märkligt att det ska vara så svårt att få ett bra svar detta.

Vem borde veta bäst?
    Träindustrin (som kan allt om virke) eller färghandeln (som borde kunna det mesta om oljer och kemikalier).

En utmaning till dem som är inne i dessa brancher att svara på...

5.    länk #5
    imported_Byggaren
    Gäst
    Det beror på. Dels hur pass nyimpregnerat virket är. Dels när du byggt altanen.

1. Är den byggd på våren och virket är nyimpregnerat kan du gärna låta den torka över sommaren och smörja första gången på hösten innan vintern. Därefter på våren innan den ska tas i bruk och torka av överskottet. Sen behandla den varje höst och vår på samma sätt.

2. Är den byggd på våren och virket INTE nyimpregnerat (vilket det för det mesta brukar vara) kan du smörja den direkt och torka av överskottet och sen följa ovanstående.

3. Är den byggd på hösten med nyimpregnerat virke behöver du inte göra någonting förrän på försommaren nästa år. Då en smörjning och borttorkning av överrskottet. Sen enligt 1.

4. Är den byggd på hösten och virket INTE är nyimpregnerat följer du 1.

Höstsmörjningen är till för att inte vatten ska tränga in i virket och förorsaka frostsprängning.
    Vårsmörjningen är till för att virket under sommaren inte ska torka ut helt och hållet för då blir det sprickbildning i virket och livslängden förkortas + att 'stickigheten' ökar.
    Därför kan det vara rekommendabelt att smörja även kvällstid en eller ett par gånger mitt i sommaren och torka av överskottet följande morgon.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2005

Alternativt så oljar du INTE alls. Somliga (jag inkluderat) skurar med grönsåpa på våren och någongång under sommaren på ett icke inoljat trä. Bleknar vackert.

Börjar du olja så får du vackert fortsätta med det varje år. Det blir några slantar under årens lopp. Räkna ut vad det skulle kosta under ex 10 år.
    Kanske kostnaden av ett nytt trädäck.

Är virket av god kvalitet och rätt tryckt så håller det oavsett du oljar eller inte. Det är enbart en kosmetisk fråga. Smutsen fastnar lättare i oljan och du måste därför skura av det varje år INNAN du oljar igen.

Det är ju en smaksak,

Mvh
    //Anders
    Senast redigerad av antelund 2007-05-07 08:36

7.    länk #7
    wahlströms avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

lånar tråden till en följdfråga... om man har ny altan av impregnerat virke när ska man då skura med såpa första gången? ska bygga en altan nu i sommar, ska jag vänta med att såpa till nästa vår eller ska jag göra något till hösten? har även funderat på att lasera golvet, några synpunkter om att lasera altangolvet?

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2005

Du kan såpa hur ofta du vill! Frågan är ju hur mycket tid du vill lägga varje sässong

Det är kanske lite onödigt när det är nylagt!?

Lasera trädäcket! Varför då?

//Anders

9.    länk #9
    wahlströms avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

Lasera trädäcket! Varför då?

//Anders
    tycker det ser fint ut!

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Oct 2006
    Län: Stockholm

Hallå!

Tänkte väcka liv i denna fråga OM det inte är för sent......

Jag har byggde två altaner för ca 2 år sen. Den första oljade jag in en gång, därefter snappade jag upp att man skulle såpa in altanerna och gav mi kast med det.

Har tagit efter vad Chris47 el liknande har sagt om såpning av altan. Och då ska man ju rengöra grundligt med altanrengörning innan såpning.

Antelund verkar ju "bara" såpa in altanen, är det rätt uppfattat? Och resultatet? Blir det bra utan föregående rengörning?

Mvh
    Anders

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2004
    Län: Västra Götaland

Hallå!

Tänkte väcka liv i denna fråga OM det inte är för sent......

Jag har byggde två altaner för ca 2 år sen. Den första oljade jag in en gång, därefter snappade jag upp att man skulle såpa in altanerna och gav mi kast med det.

Har tagit efter vad Chris47 el liknande har sagt om såpning av altan. Och då ska man ju rengöra grundligt med altanrengörning innan såpning.

Antelund verkar ju "bara" såpa in altanen, är det rätt uppfattat? Och resultatet? Blir det bra utan föregående rengörning?

Mvh
    Anders
    Kan inte riktigt förstå varför det skulle vara så viktigt att rengöra grundligt med altanrengöring innan såpning? Såpningen bör väl inte precis kapsla in smutsen?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09