Planerar för ett trädäck ovanpå en gammal stenterass. För att göra det enkelt för mig, bland annat för att slippa gräva så mycket, funderar jag om jag kan göra så här:

jag bygger bärlinan och placerar den på plats och måttar in den mot husväggen och några centimeter ovanför den gamla terassen. Jag skruvar sedan i bärlinan fast korta stolpar som vilar på stenterassen för att fixera placeringen. Därefter gör jag på samma på bärlinans andra sidor med lämpliga avstånd. Alltså som en terass på plintar fast utan plintarna..

Är det helt korkat att bygga så här?

Terassens storlek blir ca 10 x 3,5 meter och bärlina + stödreglar får dimensionen 45 x 195 mm. Stolpar blir 70 x 70 mm.
Dessutom finns det ett fall på ca 30 cm parallellt med gaveln på den tilltänkta terassen som jag tänkte kompensera för genom att ha lite längre stolpar.

Tycker du gör helt rätt.

Det räcker inte med att skruva stolpen bredvid bärlinan. Då hänger ju bärlinan i bara skruvarna. Bärlinan måste ha stöd underifrån. Dvs gör stolpen av två st 45mm reglar med olika längd istället där den ena är under bärlinan och den andra bredvid sedan skruvas dessa samman.

verktygsgurun skrev:
Det räcker inte med att skruva stolpen bredvid bärlinan. Då hänger ju bärlinan i bara skruvarna. Bärlinan måste ha stöd underifrån. Dvs gör stolpen av två st 45mm reglar med olika längd istället där den ena är under bärlinan och den andra bredvid sedan skruvas dessa samman.
Jag skulle vilja säga att det räcker, har gjort så på flera däck utan problem. Drar fast stolpen i bärlinan med 2 st 6x100 skruv. De flesta byggbeskrivningar med trädäck gör på samma sätt, och när man monterar bärlinor i väggar hänger de ju bara i skruven. Men ditt sätt inte fel på något sätt om man inte vill förlita sig på endast skruvarna, dvs både ha hängslen och livrem.

Tack för era svar! Skönt att veta att jag inte var helt ute och cyklade med mina funderingar iaf. Ingen din idé alls med dubbla 45 mm reglar.

Tänk vad bra det här forumet är :)

Lägg takpapp under "fötterna" så suger de inte upp så mycket fukt.

Nyfniken skrev:
Lägg takpapp under "fötterna" så suger de inte upp så mycket fukt.
Om inte vattnet kommer uppifrån...då fungerar pappen som en skål istället. Använd istället en 10mm pallningsbricka i plast.

verktygsgurun skrev:
Om inte vattnet kommer uppifrån...då fungerar pappen som en skål istället. Använd istället en 10mm pallningsbricka i plast.
Takpapp med hål i då? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.