Denna frågan har jag ställt flera personer, och lustigt nog fått flera olika svar - vilket gör att jag slutligen får vända mig hit.

Jag bygger nytt hus, en-plans på plan åkermark. Jag har redan börjat planera altan/uteplats-bygget men förarbetet innan detta får jag olika bud på.

Vissa hävdar att jag borde schakta ur där jag ska lägga altanen, fylla upp med makadam/singel och sedan bara placera reglar rakt mot mark med stenplattor i rätt höjd. Plintar skall bara användas om man gör altan i höjd över mark.

Andra hävdar att det är mycket bättre/billigare att gjuta plintar och endast gräva ur för dom och sedermera göra det traditionellt, trots att jag gör uteplatsen utmed markens höjd.

Så vad gäller? Vad är billigast och effektivast? Finns det ett rätt här eller är det en smaksak?

Stort tack på förhand i vägledning :)

Vol

Lustigt. Bygger samma. Enplans på åkermark. Ska bygga altan och satt och klurade på vilket alternativ som är bäst och billigast. Så jag väntar också med spänning på vad folket kommer fram till.

Vad är enklast? Skrapa med skopan på grävaren eller handgräva massor av hål? Iaf, skall man ha glasväggar för något uterum i framtiden bör man ha plintar.

Noseone skrev:
Vad är enklast? Skrapa med skopan på grävaren eller handgräva massor av hål? Iaf, skall man ha glasväggar för något uterum i framtiden bör man ha plintar.
Jag förstår att det du beskriver är "enklast" men det förutsätter ju också att jag har eller hyr in en grävmaskin med gubbe till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.