9 601 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Slipa träaltan med singelskurmaskin?
Jag har en träaltan som mörknat kraftigt. Har sett ett tips om att hyra en singelskurmaskin med en hård rondell och slipa bort översta skiktet.
Någon som har erfarenhet av metoden och kan dela med sig?
Någon som har erfarenhet av metoden och kan dela med sig?
Jag hyrde en skurmaskin och gick över hela altanen för några år sen. Tidigare hade jag skurat med vanlig borte och såpa, men tänkte att det skulle vara lättare med maskin. Jag ångrar det skarpt eftersom det tog väldigt hårt på trallen. Veden mellan ådringarna är väldigt mjuk och maskinen fick med sig väldigt mycket utav detta vilket gjorde trallen tråkig att gå på, men det blev såklart definitivt rent.
/CC
/CC
Kan resultatet bero på vilken rondell man använder till skurmaskinen? Jag antar att det finns rondeller med olika hårdheter.
Jag har tidigare använt bandslip med bra resultat men det tar för lång tid att använda till en hel altan.
Jag har tidigare använt bandslip med bra resultat men det tar för lång tid att använda till en hel altan.
Ja det finns säkert olika trissor, men rekommendationen när man skurar ett trägolv är att man ska borsta tvärs brädan eftersom man annars riskerar att gröpa ur precis som jag beskrev ovan. Om man riskerar det med en vanlig borste och handkraft så är det nog svårt att hitta en trissa till maskinen som inte skadar trät men som ändå tvättar rent effektivt.
/CC
/CC
Klicka här för att svara