Ska till o börja med altanen snart och hade allt klart för mig innan jag läste här på forumet! Ska sätta färdiga plintar och stolp sen sätta ramverk runt om och bärlinor sen på med golvreglar. Hade tänkt dra fast stolparna med fransk träskruv men det verkar som det är bättre med bult eller gängstång enligt vissa, Varför? Hade tänkt köra franska också till att fästa ramverket runt stolparna eller vet ni nå andra skruvar som håller och som inte behöver förborras?

Fransk skruv måste förborras också, annars spricker virket. Jag tycker fördelen med vagnsbult är att man kan dra åt den hårt som satan. Nackdelen med bult är att du måste förborra igenom hela trästyckena, kräver en anings mer noggrannhet och kanske längre borr beroende på trämåtten.

Genomgående glappar mera då trät svällt och krympt några gånger, dessutom glappar gängstången i hålet i trävirket.
Fransk är slät där den går genom järnet, gängstången, ja det är ju gängor där och har sämre bärighet.

Var det tillräckligt med argument, själv använder jag hellre träskruv typ spax och sätter några fler, går dra med skruvdragare och blir mindre vingligt, naturligtvis får man borra lite nya hål i järnet.

Protte

dra franska...
det drar grymt bra..

Tackar för alla svar.Då kör jag på det jag hade tänkt. Är det överkurs med rostfria franska. Råkar ha en hel del liggande.Antar att dom är lika starka som galvade?

Kör alltid vagnsbult med låsmutter och efterdrar efter ca 1 år ute då stolpen torkat ur, snabbt gjort med en batteridriven mutterdragare. Jag tycker det är lite snyggare med vagnsbultar när stolpskorna är synliga. Skall du ändå köra franska skruv (t.ex om plintarna byggs in) så håller jag med MathiasS,Jumbo Jetting är så mycket bättre, ingen risk att man drar av huvudet och skönt att slippa förborrning.

Håller med föregående Den skruven Jumbo Jetting (eller likadan skruv från annan leverantör) använder jag när jag monterar industri konsoler hos mina kunder bla pga av håll fastigheten och enkelheten jämfört med franska.

Men givetvis funkar franska och då är det ju med fördel att använda rostfria då det är ett altan bygge hållfastighets mässigt är dom rostfria minst lika hårda eller hårdare än galvade.

Vanliga galvade franska 41 mm skall du ta...
Vagnsbult m.m varför???

MathiasS skrev:
Traditionella franska är skräp. Om du ska skruva så använd:

[länk]

Finns i de flesta skruvaffärerna.

Nästan omöjlig att dra av, förborrar sig själv.
Instämmer. Har en mängd Franska som ligger därhemma som aldrig kommer användas annat än till tillfälliga projekt eller som extra förstärkning...sen jag upptäckte "Nordisk träskruv" som de ovan. Finns ett par olika leverantörer, Heco, Dynaplus etc som alla funkar bra.

Klassiska Franska som bara är varmgalvade börjar också rosta ganska snabbt om de sätts i NTR-A klassat virke...vilket det är i alla tryckta stolpar jag sett iallafall..

satt precis o skulle beställa jombojetting skruvar och såg när jag skulle fylla i adressen att man måste skriva in sittt företagsnamn . Nån som vet var man kan beställa ?

estwing skrev:
Vanliga galvade franska 41 mm skall du ta...
Vagnsbult m.m varför???
Undrar jag med,franska är ju klockrent drar som bara den.

Mattzon och Estwing, sluta gör som ni alltid gjort....prova något nytt! ;):thumbup:

....och man ska ändra på vinnande koncept och saker som fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.