Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Västra Götalands Län

I vilken riktning skall trallen ligga?

Jag skall lägga trall på en "altan". Frågan är i vilken riktning jag skall lägga den. Det gäller den gråa ytan på bilden. Tycker ni att jag skall lägga trallen vågrätt (längst med utbyggnaden) eller lodrätt (åt samma håll som trappstegen)?

Jag tänkte lägga trallen i en ram (fris) så att det inte blir något synligt ändträ. Trappan är av sten.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

beror nog lite på måtten på trallen men jag skulle lägga det längs med utbyggnaden, det brukar kännas naturligare att gå längs trallen tycker jag (och som jag förstår det är det så man kommer gå).

/U

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Jag med hade lagt längs med byggnaden.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

4.    länk #4

och som jag förstår det är det så man kommer gå
    Precis. Ytterdörren är markerad på bilden och sedan kommer det finnas ett räcke längst med altanens långsida.
    Kan nämna att plankgolvet på insidan är lagt "vågrätt".

5.    länk #5
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Om trallens längd är under 5 meter skulle jag lägga den vågrätt, annars lodrätt.

Varför? För att det går att få tag på trall upp till ca 4,8m, i vissa fall upp till ca 5,5 m. Du kan då lägga hela trallen utan att behöva skarva någonstans. Att göra på detta sätt sparar både tid och material och blir dessutom snyggare.

6.    länk #6
    Norrhyttans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

Jag är tydligen den enda som tycker att det blir snyggast att fortsätta i trappans riktning, alltså lägga trallen på tvären.
    Dels fortsätter linjespelet från trappan, dels ser den långsmala altanen inte fullt så lång ut.

Rent praktiskt är det dock smidigare att lägga den på längden.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Jag är tydligen den enda som tycker att det blir snyggast att fortsätta i trappans riktning, alltså lägga trallen på tvären.
    Dels fortsätter linjespelet från trappan, dels ser den långsmala altanen inte fullt så lång ut.
    Jag tycker inte det är en omöjlig tanke, jag gjorde själv så på landet, men jag tycker ibland att man får känslan av att de tvärgående plankorna "hindrar" rörelsen där.

Nu var det en ännu längre sträcka och troligtvis smalare också (och att alla dessa bitar redan "fanns över" som spill påverkade ju också beslutet). Detta var de bästa bilder jag hade på mobilen, men kanske kan man få en känsla.

Därför röstade jag för andra ledden...

/U
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild 1.jpg
Visningar:	40
Storlek:	124.0 KB
ID:	57423  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild 3.jpg
Visningar:	40
Storlek:	96.6 KB
ID:	57424  

8.    länk #8
    Norrhyttans avatar

Uhm... Dina bilder får mig faktiskt bara mer övertygad. Speciellt som du har stående panel på byggnaden, då fortsätter ju panelens riktning ut i trallen.

9.    länk #9

Men hallå!
    Ni skall ju vara överens så att jag slipper tveka.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Dalsland

Gör en kompromiss om du är tveksam och lägg dem diagonalt

Personligen så skulle jag lagt dem lodrätt.

11.    länk #11
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

diagonalt går ju alltid. med en fris.

12.    länk #12
    Korvgubbes avatar
    Län: Skåne

Jag hade lagt dem "lodrätt", tror det blir snyggast så när det är så smalt.

13.    länk #13
    Norrhyttans avatar

Men hallå!
    Ni skall ju vara överens så att jag slipper tveka.
    Alla som kan något är överens. Det är bara jag som är motvalls.

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Lägger han en fris så ligger ju brädorna närmast trappa i trappen riktning.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

15.    länk #15
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

ytterkanten kan ha fris. å inte mot trappan

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09