Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Pris för uterum

Skall bygga till ett uterum till huset enligt nedanstående skiss och förslag.

Materialval
    Golv med 220mm reglar, råspont på undersidan, isolering och 22mm golvspån ovanpå.
    Vägg med 145mm+45mm reglar och isolering, pärlspont på insidan, träpanel på utsidan.
    Tak kommer inte ihåg, men blir något motsvarande golvet men pärlspont insidan, plåt utsidan + trall

Fönster:
    3-glas med aluminiumklädd utsida, MDF fönstersmyg

Dörrar:
    2st helglasade pardörrar (20x21) + 1 halvglasad altandörr till ursprungsfasaden.

Grund:
    Plint på berg, träspjälor i kryss som "grundfasad"

Ingår ej:
    Räcke på balkong (fixar själv)
    Innergolv/ytskikt (fixar själv)
    Värme (radiator eller golvvärme, fixar själv)

Har fått en offert på detta enligt följande:

Material 187,000 (varav fönster ca 80,000)
    Fästmaterial 11,000
    Ställning 7,500
    Arbete 216,000
    ROT -100,000

Summa: 321,500:-

Verkar detta vettigt eller inte?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Nord_New.jpg
Visningar:	32
Storlek:	71.1 KB
ID:	56502  

Namn:	Vast_ new.jpg
Visningar:	32
Storlek:	51.5 KB
ID:	56503  

Namn:	Ost_New.jpg
Visningar:	28
Storlek:	48.9 KB
ID:	56504  

Namn:	situ_small.jpg
Visningar:	29
Storlek:	58.0 KB
ID:	56505  

Senast redigerad av DIY_freak 2012-01-15 12:30

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Oct 2006
    Ålder: 38
    Län: Halland

Det låter fel med råspånt på underidan av golvbjälkarna.
    Tycker det låter mycket med 216k i arbetskostnad. Det är 2 man i 27 dagar om de tar 500 kr i timmen.

3.    länk #3

Vad skulle du ha rekommenderat att ha under golvbjälkarna?

Jo, jag tyckte också att 216k lät mycket, men han sa också att han räknat med ganska bra marginal och att det fanns potential för att det skulle bli mindre (men blir det någonsin mindre i verkligheten?) ;-) På arbetskostnad står det:

Arbete 480 172,800 (ex. moms)

Jag är lite osäker på om det betyder 480 timmar * 360:-/timme eller om det är 480:-/timme * 360 timmar?

Jag är inte så orolig för att bli lurad på arbetskostnaden i detta fall, då det är grannen som är snickare... Men det är intressant att veta om vad ni tror ett sådant jobb skulle kunna ta i "normalfallet" om inga speciella komplikationer tillstöter.

Kom på att jag hade en faktura från December från samma snickare. Där tog han 350:-/timme + moms, så det lär betyda att offerten är på 480 timmar med timpris 360:-/timme. De är två man som skall arbeta på projektet. Men 480 timmar blir väl 6 veckor 2 man i så fall?

4.    länk #4

Jag hade tagit trossbottenskiva alternativt asfaboard istället för råspont. När jag räknar på jobb brukar jag dela upp momenten som skall göras för att få en uppskattad tid.
    Tex utsättning och plintning= 1 dag, uppregling bjälklag 1 dag, stomresning 1dag osv gör man så så ser man att över 450 timmar är ganska mycket.
    Jag räknar 16 tim per dag (2 man)

5.    länk #5

Är inte asfaboard lättare för olika djur att ta sig igenom och gosa i isoleringen? Det är ju helt öppet i utrymmet under.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Asfaboarden tar åt sig fukt och kommer att bukta sig pga isoleringens tyngd. I värsta fall så hamnar isoleringen nere på marken.

7.    länk #7

Vad rekommenderar du istället?

8.    länk #8
    Inloggad
    Jag har ju ett eget litet problem med en egen tråd ang fukt i bjälklaget. Där finns idag alltså asfaboard, som jag vet har buktat sig, ev ligger isoleringen delvis på marken. Jag tänker riva bjälklaget ner till marken, jämna till med grus, lägga plast på marken. Som isolering tänker jag mig cellplast på direkt på läkt och helt skippa asfaboard eller råspont. Vidare kommer jag att installera en avfuktare, men det kan ju inte du ha eftersom du bygger med plintar. Råspont plus någon vindväv är nog bättre än asfaboard, tror jag, det vore bra om någon kunnigare uttalar sig, men det har varit lite sparsamt med kommentarer.

9.    länk #9

Jag har bara känslan att råspont är rätt mögelkänsligt, blir lätt svarta prickar på det.
    Just råspont är ju inte den bästa virkeskvaliten heller.
    Kanske en mineritskiva kan vara nåt ??

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: kronoberg

Jag tror du tjänar på att ta det löpande

11.    länk #11
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Jag är helt säker på att du får det billigast om du tar ett fast pris.

12.    länk #12

Menar du att ett fast pris på 321,000:- (efter rot, 421k före) säkert blir billigare än löpande? Låter otroligt...

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Menar du att ett fast pris på 321,000:- (efter rot, 421k före) säkert blir billigare än löpande? Låter otroligt...
    Givetvis får du ta in offerter från mer än en. Att FÖRST anlita en hantverkare och SEDAN begära ett fast pris blir dyrt.

Problemet är bara, att om du först begärt ett fast pris och sedan ändrar dig till löpande, så kommer arbetet att ta så lång tid så slutsumman blir densamma.

14.    länk #14
    Inloggad
    verktygsgurun. Jovisst, råspont kan nog vara lite mögelkänsligt, minerit är väl det optimala, men troligen ganska dyrt. Det är kanske min dåliga erfarenhet av asfaboard som kommer fram.
    Jag hade gärna sett att någon uttalar sig om cellplast som ersätter både asfaboard och råspont, det är ju faktiskt ett material som inte borde påverkas mycket av fukt, tycker jag.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09