Junior medlem
Medlem: Jan 2010
Län: jönköping
Stengolv ute? Kalkstenshällar?
Jag läste i Gård och Torp (2011:10 s. 80) att ett hus från 1800/1900talet råddes lägga kalkstenshällar i olika former till en uteplats, och jag utgår ifrån att rådet är för att det är mer tidsenligt. Vi har ett hus där det mellan köksantren och utbygget ligger stenar i marken (gissa om vi blev förvånade!!!) Området är ca 1,5 x 3 m men fullkomligt i skuggan (kanske meningen?). Jag skulle iaf vilja förlänga detta lite så det syns lite bättre.
Någon som har erfarenhet av att lägga dessa? Köpa? Pris? Kvalité? Ja, vad behöver jag veta?
Nu har jag tyvärr inte tillgång till tidskriften du nämner. Men allmänt kan sägas, att oregelbunden sten är dyr och bökig att lägga. Kalibrerad (jämntjock) sten med regelbundna sidor är betydligt lättare att hantera. I synnerhet om du hyr in proffs blir därför totalkostnaden lägre, även om materialet blir dyrare.
Vill du utnyttja tomtens egen sten till något roligt kan du kanske fundera på en kallmur istället för ett utegolv. Men kom inte och gnäll ifall du misslyckas första försöket.