Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    JPQ
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Mark/läggnings beskrivning för marksten

Skall lägga/byta marksten framför entré till huset och ute terrassen. Vill bolla mina planer och funderingar med forumet om jag tänker rätt. Önskar råd och tips hur jag kan skapar bästa förutsättningarna av underlaget innan läggning av markstenen. Har läst olika förslag på forumet, instruktioner från stentillverkare mm och blivit villrådig vilken väg jag skall välja.
    Har tänkt göra så här…

1) Lägga fiberduk
    2) Fyll på med bärlager, dränerande fyllnadsmaterial, typ samkross 0/18 upp till önskad nivå (minus sättsand och sten höjden).
    3) Padda (enl. paddlingsrådet på forumet)
    4) Lägg en 3 cm lager av sättsand typ stenflis 2-6 (alt 2-5)
    5) Padda igen.
    6) Dra av till jämn yta med ett fall av 2-3 cm/m från huset
    7) Lägga ut markstenen enl. önskat mönster
    8) Fylla i fogarna med fogsand 0-2
    9) Padda igen (lägga en yta av sand ovan markstenen)
    10) Komplettera med ytterligare fogsand 0-2

Frågor och funderingar,
    1) Är det bättre att använda sig av stenmjöl som sättsand än flis som alla stenföretag rekommenderar i sina instruktioner?
    2) Skall man lägga ytterligare ett dubbel lager av fiberduk mellan sättsanden och markstenen för att motverka ogräs och liknande?
    3) Om man padda på markstenen på slutet, hur mycket kommer markstenen att tryckas ned i sättsanden, skall man lägga till x cm?
    4) Har jag missat något

Tar tacksamt emot råd och tips

2.    länk #2
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Jag skulle lägga markduken mellan sand och bärlager i stället för att förhindra att sanden rinner ner mellan de större stenarna med tiden.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Markduk underst, ogräs kan ändå växa i fogen. Under plattorna når inte ljuset så ogräset kan växa...

4.    länk #4
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Markduk underst
    Var är "underst"?

Under plattorna? Under bärlagret?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom