Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2006

Altanbygge (Ritningar)

Hej, jag har precis börjat ett altanprojekt. Jag kan inte bygga altanen så hög då avståndet från mark till dörrar är allt för låg. Min tanke är att köra 45x145 som reglar samt 28x120 som trall. Allt läggs sedan på vanliga betongplattor (400x400x40) som i sin tur ligger på en bädd av bärlager och sättsand längst upp. Vad tror ni om mina ritningar nedan? Kommer det att vara stabilt att gå på? Bör jag sätta in ett gäng kortlingar eller kommer själva trallen kunna hålla ihop konstruktionen? Ser betongplattorna ut att ligga på bra ställen?

Många frågor men ni kanske har några förbättringsförslag på min lösning? Om ni undrar varför det inte är någon kjol på den vänstra delen så beror det på att denna del kommer att stå under tak med ett befintligt staket runt sig. Man kommer således inte kunna se "sidan" av altanen.

Jag bifogar sketchup-fil om någon vill kika i detalj.

Bifogade filer Bifogade filer

2.    länk #2

Oj, det där var svårläst... Jag länkar till orginalbilderna istället så kan man se måtten.

http://www.felldin.com/images//regelverk.jpg
    http://www.felldin.com/images//altan.jpg

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Stockholm

Jag har samma begränsning i höjd, ja ännu lägre då jag får in 120 * 45 golvreglar med 28 * 120 trall under den inglasade altanens nivå.

Jag har ungefär samma upplägg som du men med cc 40 mellan reglarna med det är för att jag har trallen i 45 grader mot reglarna, blir då cc 57 när man mäter längs trallen.

Våra altaner ser väldigt lika ut till formen (förutom fotbadet till höger) ...

Kanske skulle starta en tråd om mitt bygge med?

Detta är en panoramabild där jag panorerat ajFånen 110 grader, ser bättre ut med rätta appen, DerManDar för dom som har ajFånar och vill ta panorama bilder.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2009
    Län: Västra götalands län

Hej

Jag funderar bara på hur du skall få reglarna i "delen till vänster" att ligga stilla när du skruvar trallen?!

Jag hade nog "klätt in" hela konstruktionen med reglar för att stabilisera upp den lite. Kostar kanske lite extra, men då är hela underkonstruktionen stabil.

CC60 på reglarna räcker om du skall ha 28x120 trallvirke, mer reglar och skruv än nödvändigt...

Personligen så hade jag nog jämnat ut avstånden mellan reglarna, i ditt fall så hade jag kört på CC56 i högerkonstruktionen och CC59 i vänsterkonstruktionen för att inte få en skruvrad som märkbart avviker i avstånd från de övriga om du förstår vad jag menar. Om du inte skall ha en fris förstås, för då skall ju det avståndet så klart vara kortare...

Jag tror dock på att själv är bäste dräng här och alla bygger sin altan på sitt sätt. Huvudsaken är ju att du är nöjd med slutresultatet, eller hur?!

//Andreas

5.    länk #5

Tack för era bra svar. Jag ska nog se till att klä in den vänstra delen eller sätta kortlingar för att få reglarna att ligga stilla.

Vad tror ni om spännvidden? går det att ha 50 cm överhänng längst in och längst ut? Går det att ha en spännvidd mellan plattorna på 160 cm om man kör med 45x145?

6.    länk #6
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Gräv ur så får du plats med grövre reglar?

7.    länk #7

Men behöver jag grövre reglar för att fÅ allt stabilt? Det verkar ju onödigt att gräva ur mer och betala mer för grövre virke ån vad som behövs. Så behöver jag verkligen grövre dimension på virket? Klarar inte 45x145 en spännvidd på 160 cm?

8.    länk #8
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

9.    länk #9
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Jo, en 45x145 klarar 160cm.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom