Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2006

Dimensionering bärlina altan

Hej,

Jag har en befintlig altan som jag ska sätta upp ett tak över med 16mm kanalplast. Djupet ut från huset är ca 3.5m och bredden 4,8m. Kanalplasten kommer därmed sträcka sig ut 3,5m och vara 4,8m bred.

Jag vill helst inte ha en stolpe i i mitten i framkant, utan endast i hörnorna. Därmed kommer bärlinan sträcka sig över hela längden dvs längden på bärlinan i framakant blir ca 4.8m.

Vilken dimension behövs för denna bärlina?
    Kan jag sätta ihop 2 st reglar 45x220 så det blir 90x220 och kommer detta att räcka.

Eller jag måste använda limträbalk och i så fall vilken dimension?

Min tanke är även att glasa in detta sedan och därmed får det ju inte heller svikta för mycket så glasskjutpartierna kläms/knäcks.

Mvh
    Ubbe

2.    länk #2
    titaniums avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

OM man går in i tabell på 4 m bredd och 5 m bärlina så rekommendrar man 115x315 eller 90x270 i limträ.
    Nedböjning 12-14 mm.
    Så 90x220 blir lite klent om man går efter tabellerna.
    Glasskjutdörrar skulle jag inte satsa på utan mittstöd.
    Fast det går ju att skotta taket om det blir för mycket snö

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: May 2006

Tack för svaret Titanium.

Har nu pratat med en som kan lite mer än mig och de föreslog limträbalk 66x315 som bärlina på de 4,8m. De påstod att det då max skulle bli en nedböjning på 11mm, vilket precis ska klara gränsen för att glasa in.
    Jag kan tycka 11mm låter mycket, så mycket spel är det väl inte på skjutbara glaspartier?
    Han tyckte att vi även skulle ha limträbalkar på de sex åsarna som ligger med 1000mm (cc) och med längden ca 3,5m. Dimensionen på dessa skulle vara 56x225.

Jag kör nog med limträbalk som han sa fast för bärlinan går jag upp till 90x315 som jag såg Byggmax hade hemma.

Kan detta bli bra?

Mvh
    Urban

4.    länk #4
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Ska du ha glasskjutdörrar i ditt fall så hade jag tittat på en stålbalk istället.
    .......or oatävööööööööö

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2004
    Län: västerbotten

På länken nedan kan man beräkna dimensionen istället för att gissa.
    11mm spel är det faktiskt i uterumsglas. Dom "hakas" ju fast ovanifrån.

http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Jag gjorde en snedhörn för att får ena pelaren där och därigenom kunna gå ner lite i dimension.

/B

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09