Byggahus.se
Hej

Hade tänkt att bygga ett altantak (i morgon) och får inte till det med lutningen på taket. Jag hittade en hemsida där det var lätt att räkna ut vinkeln, och den blir aldeles för liten.

Hur ska jag göra för att kunna öka lutningen på taket?

Altanens mått är 340 cm bred och 496 cm lång.

Tanken är att bygga taket i 120 virke. Sätta "tak-reglarna" med hjälp av balkskor i väggen på fasaden så nära takfoten som möljligt. I "framkant" av altanen tänkte jag ha tre stolpar (70x70), alltså med ca 170 cm mellanrum. I dessa stolpar sedan fästa en bärlina (120 mm). Sedan lägga tak-reglarna på denna bärlina. Läkta med 22x95 för att avsluta med korugerad plast (stavning?).

Problemet är att jag vill sätta den främre bärlinan i en höjd som möjliggör att i framtiden sätta in glasdörrar/glaspartier. Detta ger mig ett "undre" mått på 200 cm.

Jag hade tänkt att jacka ur 50% av bärlinan och 50% av takregeln det ger mig då en takhöjd (utan själva taket) på 214 cm (200+12+2). Problemet är att jag inte har så högt till takfoten i bak-kant (243 cm). Räknar jag från takfoten och neråt "baklänges" så får jag en takhöjd (utan själva taket) på 233 cm (243-5-5) där 10 cm är själva plasttaket och 5 cm luft mellan plasttaket och takfoten.

Kan någon hjälpa mig att hitta en annan lösning på konstruktionen för att få en större vinkel på taket, eller klarar jag snö och vatten med 3,2 graders vinkel (Stockholm).

Ledsen för luddig beskrivning och paranteser till förbannelse. Hoppas någon förstod!

Tack på förhand!

/Johan
 
du kan inte sätta en bärlina och montera reglarna i takfoten.
Det gjorde jag, eftersom jag hade tänkt fel när jag mätte upp för altanen.

Tog bort hängrännan och lät taket komma ända upp under takpannorna (kanalplast)
Om du vill kan jag ordna någon bild o lägga upp?!
 
Du får gärna slänga upp en bild, vore kanon!

Vågar man dra en bärlina i takfoten då? Själva takfoten ligger ej dikt emot takstolens ände inne på vinden, så jag kan ej dra denna bärlina i takstolarna. Håller det tro? Takfoten måste ju sitta bra tycker man ju...

/Johan
 
Med givna yttermått kan du bara få en enda vinkel. Så är det bara.

Nja, 3,2 graders vinkel är mycket lite och det finns därmed en risk att viss fukt kan vandra kappilärt i sidoöverlappsskarvarna på taket. Flera taktillverkare jag läst om kräver från 10 grader och uppåt. Men å andra sidan kanske ett tak över en altan kan leva med att små mängder fukt faktiskt kan komma in. Det lär inte forsa in vatten.

Det man gör för att minska den kappilära transporten är att man överlappar sidoöverlappen flera vågdalar varav man med fördel kan lägga någon form av fogmassa i en av vågdalarna.

Med mer "stående" vatten på taket finns också risken för att frostsprängning kan påverka taket.
 
Såhär gjorde jag. kom upp i 1:10 i takvinkel iaf, det är minikravet på taket jag köpte

barlina.JPG

barlina_fram1.JPG

barlina_fram2.JPG
 
  • Gilla
Ragge 77
  • Laddar…
Har du ingen hängränna alls uppe vid takfoten? Rinner vattnet från taket ut på altantaket och ner i hängrännan på altantaket?

Genom att ha lite lutning på mitt tak var jag rädd att taket ska ge vika av snö då det inte glider av lika lätt, men det är fram för allt för vattenavrinningen man vill ha en viss lutning alltså?

Jag borde väl kunna överlappa många kanaler (6?) för att undvika att väta tränger igenom?

Tack alla för svar och på förhand!

/Johan
 
Vad tror ni?

Om jag sätter takreglarna så högt jag bara kan under takfoten (243 cm) så att jag nästan får tvinga in plasttaket (ca 5 cm) så får jag en höjd för takregeln på ca 238 cm.

Om jag sedan jackar ur 100% för läkten och även jackar ur 50% där takregeln ska ligga an mot bärlinan på stolparna så får jag där en höjd på 212 cm.

Det gör ett fall på 26 cm över 340 cm tak. Det gör en vinkel på 4,4 grader.

Sedan överlappar jag fyra dalar eller mer (kan ju anpassa takets totalbredd enbart genom överlappning och då inte skära av taket), kanske upp till åtta dalar eller mer?!? Drar en rand genomskinligt silikon längs en dal.

Tacksam för svar!

/Johan
 
Lägger ett sidospår här, även om det inte är riktigt rätt. Hade tänkt att göra mitt tak i obehandlat virke och måla det på en gång. Tänkte handla på Byggmax och de har inte 70x70 i obehandlat virke. Kan jag måla tryckt virke på en gång, eller måste det torka en säsong?

/Johan
 
jag har ingen hängränna där altantaket går.
Dock satte jag en på altanen instället, det räcker för att ta hand om allt vatten.
 
Bluff skrev:
Lägger ett sidospår här, även om det inte är riktigt rätt. Hade tänkt att göra mitt tak i obehandlat virke och måla det på en gång. Tänkte handla på Byggmax och de har inte 70x70 i obehandlat virke. Kan jag måla tryckt virke på en gång, eller måste det torka en säsong?

/Johan
Du bör nog låta det torka en säsong iaf.
Kan inte 95x95 vara ett alternativ, eller kolla hos någon annan handlare?
 
Hur gjorde du?
 
Jag håller också på med ett uterum. 5.3 brett och 3.6 djup. 4.5 graders lutning med 32mm kanalplast.

För att få takhöjd och samtidigt lutning tog jag bort delar av takfoten så jag fick ca 60mm mellan undersidan på hängrännan på huset till kanalplastens ovansida.

för att inte belasta fasadbrädorna eller behöva fundera på var reglarna går innanför satte jag inre bärlinan på 4st 45x95 som i sin tur vilar på en bärlinan som golvreglarna vilar på. (bärlinan är bultat mot husbetongen)

Den yttre bärlinan är lite moddad. En 225x56 limträ balk, sedan en 95x45 skruvad var 20cm , på 95x45 vilar sedan takreglarna på.

Då slipper jag alla fula balkskor.

/B
 
  • SDC12700 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC12702 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var också en finurlig lösning.
Håller med om att balkskor inte är snygga, kan man undvika synliga så är det en fördel.
 
Skriver detta från min iphone, hoppas det funkar!

Tack alla för svar! Konstruktionen är nu klar, har precis grundmålat. Ska måla två vändor till och dra el, sen ska taket dit. Blev helt klart GRÄNSFALL på fallet, 3,7 grader. Hoppas det håller när snön kommer!

Ska försöka lägga upp bilder nu, annars kommer det när jag är vid datorn!

/Johan
 
  • Gilla
P_jansson
  • Laddar…
De utlovade bilderna!

Man sitter inte vid datorn så mycket under semestern... :)

Två bilder, en lite närmre och en där taket är grundmålat!

Har idag lagt första lagret färg, ska försöka få på lager två i morgon. Sen är det lite el kvar för att slutligen lägga dit taket!

Är det bågfil som gäller för att kapa plast-tak?!?

/Johan
 
  • altantak nära.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altantak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.