Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Hej
Skall till hösten sätta igång med att sätta plintar till altanen som skall byggas under våren så den är klar till sommaren 2012. Har läst allt jag kan komma över men jag har inte riktigt kommit fram till hur många plintar jag behöver.
Altanen kommer att vara 8,4m X 4.2m i storlek. 8,4m är mot husväggen där ena sidan kommer att förankras.
CC tror jag kommer att vara 400 med tanke på hur jag kommer att lägga trallen. (Liten egen design). Trall blir 28*120
Jag vet dock inte om jag behöver en eller två rader plintar.
Jag har läst "Lathunden" framförallt sid 14-15 (http://www.skogsindustrierna.org/Me...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true ) och kan då utläsa att den maximala fria längden (L) blir 4,37m med 45x220 & CC400
Om har jag läst detta rätt så får jag det till att jag behöver endast en rad med plintar om jag använder mig utav 45x220 bjälkar!
Eller är jag helt fel ute och kan någon styra mig på rätt spår?
Tack på förhand för hjälp.
Skall till hösten sätta igång med att sätta plintar till altanen som skall byggas under våren så den är klar till sommaren 2012. Har läst allt jag kan komma över men jag har inte riktigt kommit fram till hur många plintar jag behöver.
Altanen kommer att vara 8,4m X 4.2m i storlek. 8,4m är mot husväggen där ena sidan kommer att förankras.
CC tror jag kommer att vara 400 med tanke på hur jag kommer att lägga trallen. (Liten egen design). Trall blir 28*120
Jag vet dock inte om jag behöver en eller två rader plintar.
Jag har läst "Lathunden" framförallt sid 14-15 (http://www.skogsindustrierna.org/Me...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true ) och kan då utläsa att den maximala fria längden (L) blir 4,37m med 45x220 & CC400
Om har jag läst detta rätt så får jag det till att jag behöver endast en rad med plintar om jag använder mig utav 45x220 bjälkar!
Eller är jag helt fel ute och kan någon styra mig på rätt spår?
Tack på förhand för hjälp.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
snyggt med alla korta bitar..
men tänk på en sak, när det är nygjort e det tajt å fint...
sen torkar all din trall även olika på längde å du får en himla massa olika avstånd på springorna. ser inte klokt ut enligt min mening...
ville bara varna dig för det!
men tänk på en sak, när det är nygjort e det tajt å fint...
sen torkar all din trall även olika på längde å du får en himla massa olika avstånd på springorna. ser inte klokt ut enligt min mening...
ville bara varna dig för det!
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Bärlinor 45*195
Golvreglar 45*145
Trallvirke 28*120
Golvreglar 45*145
Trallvirke 28*120
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Jag vet att det krymper på bredden men att det krymper på längden har jag inte ens hört talas om.... Någon fler som har kunskap om detta?estwing skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Okej, men hur mycket kommer det att krympa per meter om jag säger så... någon som vet?
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Trallen kommer att läggas i sektioner som kommer att se ut som http://gds.se/terrass/traeterrass-i-byggsats
Sök på spännviddstabell och kolla hur stora spännvidder de reglar du tänkt använda klarar av.
Spontant verkar det funka med 10st plintar + bärlina i husvägg.
Ev. kan trappen kräva/önska nån plint till.
Spontant verkar det funka med 10st plintar + bärlina i husvägg.
Ev. kan trappen kräva/önska nån plint till.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Klicka här för att svara