4 700 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Altanen blev lite vinglig
Precis fått trallen på plats på altanen men nojjar mig nu lite för att det är lite vingligt. Altanen är byggd utan förankring i huset, allt så med egen plintrad mot husväggen. jag har 3 plintrader med 2m mellan varje plint. samt 2.25m mellan plintraderna
Bärlinor 195x45
golvreglar 145x45 cc 60
trall 12x28
stolp 95x95
höjden blev 1m över mark som högst
Men om man nu står och försöker gunga lite så är det inte helt 100 stabilt. Vi snackar ju vääältigt lite svaj men det märks ju. Finns det nått trix för att få det stabilare tro?
golvreglarna sitter med balkskor i ena sidan och ligger uppe på bärlinorna på de två andra
En föankring mot husväggen kanske hade varit nått iaf... men ville ha altanen fri från huset för framtida fasadrenoveringa/ommålning osv osv
Bärlinor 195x45
golvreglar 145x45 cc 60
trall 12x28
stolp 95x95
höjden blev 1m över mark som högst
Men om man nu står och försöker gunga lite så är det inte helt 100 stabilt. Vi snackar ju vääältigt lite svaj men det märks ju. Finns det nått trix för att få det stabilare tro?
golvreglarna sitter med balkskor i ena sidan och ligger uppe på bärlinorna på de två andra
En föankring mot husväggen kanske hade varit nått iaf... men ville ha altanen fri från huset för framtida fasadrenoveringa/ommålning osv osv
Om jag förstått dig rätt så har du 145x45 golvreglar som spänner över 2,25 meter. Det är i minsta laget, du kommer att få ett märkbart nerböj i dem.
Men om du med "vinglig" menar att den svajar i sidled så är ju frågan om du har nog med diagonalförstyvningar.
Men om du med "vinglig" menar att den svajar i sidled så är ju frågan om du har nog med diagonalförstyvningar.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden