Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götalands Län
    Inloggad

Renovera altan

Tjena!

Sitter i följande sits. Har ett souteränghus med en altan runt hela huset, dvs. i markhöjd på baksidan och c:a 2,5m ovan mark på framsidan. Hela altanen är på dryga 100 m2. Altanen byggdes i samband med huset, 1980, och trallvirket har börjat svikta, spricka och på vissa ställen har jag gått igenom och fått "reparera". Detta måste åtgärdas!

Jag tog in en offert på hur mycket det skulle kosta att få allting bytt, trall, bärlinor, stolpar, rubbet! Den var i det saftigaste laget så nu undrar jag om jag kan göra en snålvariant och bara byta själva trallen.

Jag lyfte på trallen på ena sidan av huset och tyckte själv inte att det såg så tokigt ut, men jag e ju ingen "tryckimgregneringskännare" direkt. Så nu undrar jag om någon har möjlighet att via de bifogade bilderna avgöra om bärlinor/regelverk är tillräckligt bra för att skruva fast ny trall på?

Jag lyssnar görna på alla förslag på hur ni gjort för att renovera er altan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	_MG_5937.jpg
Visningar:	18
Storlek:	141.9 KB
ID:	50793  

Namn:	_MG_5938.jpg
Visningar:	11
Storlek:	125.1 KB
ID:	50794  

Namn:	_MG_5941.jpg
Visningar:	12
Storlek:	128.3 KB
ID:	50795  

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götalands Län
    Inloggad
    Är det någon som har ett bra tips på hur man kan kontrollera statusen på tryckt virke? Dvs hur bra är virket, har det samma hållfastighet nu som för 10 år sedan, m.m.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

prova att sticka med en kniv för att kolla statusen på barlinor och stolparna. det är svårt att bedöma via bilder. men jag TROR att det är ok med ny trall. finns ingen anledning att byta ut det som är bra.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

När virket börjar att ruttna,angripas av mögel/ohyra tappar den spänsten så att säga
    Som föregående talare säger,prova med en vass kniv ,du kan först testa på en ny träbit.
    Om virket verkar OK olja in reglarna och dit med ny trall.
    Vissa skadade reglar kan väll bytas ut !

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Östergötland

Gör rent plåttaket under också! Samlas det bös= samlas det fukt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom