Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Västerbotten

Kan man göra så här? (Isolera uterumsgolv)

Håller på att bygga en altan, för att senare om någon vecka sätta upp ett uterum från Willab garden.
    Nu är jag i funderingarna om att isolera golvet, har läst ett flertal trådar om detta på Byggahus.
    Men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lättast kan göra.
    Alla verkar ha sitt sätt att isolera altangolvet.
    Det jag är ute efter, är inte att fullisolera då det endast är ett uterum med enklare glaspartier och tak.
    Utan jag vill hålla ute det värsta kalldraget underifrån.

Kan jag göra så här?

Lägga EPS cellplast mellan reglarna.
    Trall på detta.
    Sedan en smuts och vattentålig matta med "knoppar" som man kan ha i entrèer.

Är detta ett ok sätt att göra?
    Eller ska man lägga typ plast eller vindpapp mellan cellplasten och trallen?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Skåne

Kom du fram till någon bra lösning? Jag är i samma dilemma nu...
    Tacksam för svar.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Har byggt ett inglasat uterum i sommar och isolerat med 50mm tjocka EPS skivor mellan reglarna och ovan på dessa lagt svart vindpapp och trall ovan på det.
    Tycker subjektivt att golvet känns varmt och helt drag fritt. Vindpappen gör att man slipper se den vita EPS skivan när trallen torkar ihop och det blir springor.

Tror det gör mycket för ett behagligt klimat och "mys faktorn" när golv kylan försvinner.

//Jante

4.    länk #4

Tack för infon! EPS skivor - heter det så eller har de annat namn (om man kollar på tex byggmax hemsida)?

Jag kommer sätta en heltäckningsmatta på trallen så tror nog jag kan skippa vindpappen iom det.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

EPS, eller vanlig vit frigolit, finns på bl.a. Bygg Max

//Jante

6.    länk #6

Tusen tack!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09