Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Ett par bilder skulle sitta fint

2.    länk #47
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götaland

Känns som om den enda nackdelen med Sioo är priset, är väl inte gratis vad jag har förstått...

3.    länk #48
    Junior medlem Medlem: Aug 2008

Hej
    Här kommer en bild.

http://www.byggahus.se/images/attach/jpg.gif
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0129.jpg
Visningar:	66
Storlek:	117.7 KB
ID:	52332  

4.    länk #49

Här kommer en bild till

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0124.jpg
Visningar:	65
Storlek:	111.5 KB
ID:	52333

5.    länk #50
    fsn
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Västra götaland

Är det värmebehandlad furupanel? På huset alltså....
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

6.    länk #51

Nej, det är gran struket med järnvitriol.

7.    länk #52
    fsn
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Västra götaland

Nej, det är gran struket med järnvitriol.
    Såpass, tycker inte att den har fått den gråa järnvitriolfärgen. Är det nån tillsats i järnvitriolen eller är den väldigt färsk?
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

8.    länk #53

Den är 3 år. Ingen tillsats, bara järnvitriol och vatten.
    Utöver det lite silverbets (För att se vad jag gör vid påtsrykningen) och lite Yes (för ytspänningen).

9.    länk #54

Hur snabbt efter läggning behandlade du med Sioo?

10.    länk #55

Jag tror jag gjorde det efter trekvarts år ungefär. Byggde altanen på sommaren och strök med Sioo i maj året därpå.

11.    länk #56

För de som är intresserade kan jag meddela att jag har kört med Såpa-metoden vid två tillfällen nu innan vintermörkret. Altangolvet blir onekligen ljusare när det torkar och ser faktiskt riktigt snyggt ut. Hur länge det sitter i återstår att se. Om man får göra det 4-5 ggr/år stör det mig ändå inte, då man ändå tvättar av golvet vår/höst. Att sedan såpan hos biltema eller rusta är nästan gratis är ju bara en bonus...!

12.    länk #57
    Senior medlem Medlem: Jan 2008

Såpa gammal altan

Jag funderar på att till våren slipa vårt gamla och mörka altandäck och därefter behandla det med såpa. Kan en grundlig slipning före såpning göra att altanen får en ljus nyans som behålls med upprepade såpningar, trots att brädorna inte är nya?
    Undrar också om såpan gör att altanen blir hal.

13.    länk #58

Jag funderar på att till våren slipa vårt gamla och mörka altandäck och därefter behandla det med såpa. Kan en grundlig slipning före såpning göra att altanen får en ljus nyans som behålls med upprepade såpningar, trots att brädorna inte är nya?
    Undrar också om såpan gör att altanen blir hal.
    Hur det funkar med slipade golv vet jag inte, men spontant ser jag inte varför det inte skulle bli bra. Såpar man in golvet en solig dag så det får torka in ordentligt så är det ingen risk för halka!

/Axelmannen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09