Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: Östergötland

inspiration för trapp upp till altanen

Skulle behöva lite inspiration och hjälp med vilken typ av trappa som jag ska bygga från altanen ner på gräset.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	altan.jpg
Visningar:	109
Storlek:	146.8 KB
ID:	50397

Som ni ser så är det en stor kulle på tomten så det är svårt att bygga en snygg trapp. Vet inte ens hur stor jag ska göra den, några tips? tex hur många trappsteg är lämpligt?

Iden som jag har just nu är att bygga en trapp som är 3 meter (altanen är 6m) någonstans i mitten kanske lite åt vänster..

Man kan tillägga att det skiljer i höjd. I vänstra hörnet är det 95cm till marken mellan de två mittersta plintarna är det ca 80cm och längst till höger är det 120cm till market. Vidare kan jag säga att det ska sättas in en altandörr där det stora fönstret sitter i dag, för den som är nyfiken

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: Östergötland

Hur höga kan man göra trappstegen, skulle det räcka med tre trappsteg, dvs ca 25-30cm höga eller blir det dumt?

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Västra Götaland

Det är så mysigt att sitta i en trapp och fika, eller bara slappa. Mitt tips är att göra trappsteg utmed hela långsidan, ganska breda och sittvänliga.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09