Nykomling
Medlem: Jun 2010
Län: Västmanland
Hur "förlänga" takbjälkar utanför hammarbandet?
altanbygge till lilla stugan!
Kritiskt läge med takhöjden - varför jag vill att takbjälkarna ska "gå in i" hammarbandet och INTE vila ovanpå detsamma.. Men utanför hammarbandet vill jag ju att takbjälkarna ska fortsätta ut en bit för altantaket att leda vatten till hängränna...
-enkelt, tänker ni som kan.. -Bara att skruva inifrån och montera separat "överhäng" på utsidan...Men jag har förberett för att ställa 95*95-stolpar i plintarna och visst ska väl takbjälkarna monteras rakt ovan stolparna?
Så - då har jag stolpar som går upp till hammarbandet - ska jag jacka ur stolpen o ta bort 45mm från den så hammarbandet passar in? Hur får jag då "överhäng" på utsidan? Det blir stolpe möter hammarband som möter takbjälke OCH utanför hammarbandet fortsättning på takbjälke... HUR??
Hoppas nån rådig duktig person därute kan hjälpa mig!
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2009
Län: Västernorrland
Jag är inte helt hundra på problematiken.. en bild hade hjälpt på dina olika idéer men i princip hade jag nog försökt hålla takbjälkarna så intakta som möjligt och istället kapat hammarbandet. Så du istället för ett "riktigt" hammarband mer har kortlingar mellan takbalkarna..
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2010
Län: Gävleborgs
Vet inte om jag fattat rätt men som jag förstår det så har du två alt:
Antingen så låter du takbjälken gå precis bredvid stolpen, hammarbandet tar ju upp "den flyttade kraften" ev. kan du jacka ur mer nedåt i stolpen och ställa en bärlina på höjden under hammarbandet(eller helt ersätta hammarbandet med bärlina) för att vara helt säker.
Eller så gör du som du tänkt och forsätter med överhängsbiten utanför stolpen,finns ju lång skruv som räcker inifrån (duger att skråa fast den också), den kraften blir ju riktad snett nedåt/inåt mot stolpen så det är ingen jättelast som måste tas upp av infästningen.Med balksko blir det bättre men inte så snyggt...