Hej - undrar om det är någon här som har erfarenhet av klara transparenta tak till altanen.
Har köpt en limmträstomme som jag skall använda som pergola tak och alltså inte bygga in. Denna ligger i östläge så det är bara sol där från morgon till lunch och vill ha in så mkt ljus som möjligt in i huset så vill inte ha något opalfärgat tak.
Det bästa vore att lägga ett glastak men det blir väldigt dyrt - har en offert på 40000- plus montage för 4.2 meter bredd x 3,4 meter djup lagd i fyra skivor ca 1.05 m breda.
Tycker detta är väl dyrt även om det hade varit det snyggast.
Sedan har jag även en offert på Lexan Thermoclear UV 10mm klar kanal plast och där ligger offerten på 12000kr plus montage och alluminium profiler.
När jag går in på näthandlare så finns ett motsvarande tak Halle Isolux för ca 4000kr plus profiler som är betydligt billigare så frågan är om det är någon skillnad på detta jämfört med Lexan Thermoclear kanal plast. Är Lexan produkterna så mkt bättre än Halle eller är det så att det är flera mellanhänder när det gäller Lexan än Halle.
Halle har även ett tak som heter polysol men tycker att det ser ganska fult ut men är kanske klarare än motsvarande klara kanalplast.
Någon som har erfarenhet av ovanstående och kan komma med förslag eller några andra ider om klara altantak. Hur är det med ljud när det regnar samt eventuella knäppningar. Tidigare hade vi en carport där detta tak skall upp och var det ett plåttak där och det kunde knäppa rejält varma sommar dagar när plåten rörde sig.
Nykomling
Medlem: Nov 2011
Län: Östergötland
UV-skikt
Du skrev faktiskt svaret själv utan att vara medveten om det.
För 5 år sen hjälpte jag min bror att bygga ett tak över en altan. Han köpte ett kanal plasttak från Halle genom en lokal bygghandel.
Efter ca 2 år var taket helt förstört av mossa (trots söderläge), små hål i plasttaket samt att det läckte in vid regn. Eftersom min bror lider av autism, fick jag hjälp honom med att få ordning på problemet.
Varken Halle eller återförsäljaren vill ta något ansvar för det uppkomna problemet . Jag började då undersöka vad orsaken var. Bland annat pratade jag med en grossist som heter Plastmo. De berättade att många billiga kanal plasttak inte har något UV-skyddande skikt (bla. Halle) eller väldigt tunt skikt, eftersom det fördyrar produkten. Har man inte något UV-skikt mot solstrålning luckras ytan upp (och t.o.m bränner hål) och mossan får lätt fäste. Produkten du nämnde heter just UV, vilket betyder UV-skyddande skikt.
Min bror köpte sedan ett kanalplast tak av märket Lexan. Det var enkelt att montera, blev tät och är helt opåverkat efter 2 år.
Jag har glasklart korrugread polykarbonat på mitt tak. Själva korrugeringen är ful tycker jag, men priset var lågt. 1500 inklusive byggmaterial, arbetet gjorde jag själv.