Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Kalmar

Hur grov stolpe till balkong?

Lite rookie på detta område...

Rev vår balkong över entren. Tidigare var det fyra stolpar i framkant 95*95 (2 ihopslagna 45*95 till varje).

Vill nu bara ha 2 stolpar. Går det? Vilken dimension? Tänkte vända mig till nåt snickeri för att få en lite snyggare stolpe, inte bara fyrkantig. Man borde då även ha en rätt grov balk mellan dem?

Balkongen är 3,50m bred och 2,10 ut från vägg.

Tacksam för tankar!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Jönköping

Kör limträ! Jag använder 115x115 till min balkong med en limträbalk mellan dom på 115x270. Jag har 4.20 mellan plintarna.

3.    länk #3
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Det finns en stolpe som heter Comwood somär tolvkantig om du inte vill ha vanlig fyrkantig, annars räcker det med 90x90 limträstolpe.

4.    länk #4
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

115x115 mm limträ! Ser inte så vekt ut som 95x95. Fasa kanterna till 5 mm. Gör ett ordentligt jobb på topp med olja och många lager färg så håller stolparna i många år.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Kalmar

Hur mycket "sämre" blir det om man bygger sin stolpe själv? Om jag trälimmar och skruvar ihop t ex 3 st 45*120?

Jag vill ha en riktigt grov stolpe med fasade kanter...

Vad bör jag använda för dimension till resten? Reglarna. Storleken är 2,10*3,50 m Kan jag bygga med 45*120?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: R

Det blir inte sämre med flera reglar i en stolpe. Limma och skruva så blir det riktigt bra. 3 st 45 x 120 lär räcka till den balkongen. Jag byggde stolpar av 3 st 45 x 145 till min 7,5 x 2,7 meter balkong och det blev rejält stadigt.

För att räkna ut minsta dimension på golvreglarna rekommenderar jag http://www.byggbeskrivningar.se/
    klicka på Dimensionering och välj Altan med takkonstruktion. Altantaket blir då balkonggolvet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09