Nykomling
Medlem: Mar 2007
Län: Västerbotten
Dimension på bärlina i hussockeln?
Har börjat gräva plinthål till min blivande altan.
Altanen kommer att bli 4,4m x 3,50 och själva stommen hade jag tänkt skulle bestå av två plinbtrader med 45x195 och en 45x195 i husets sockel.
Plintavståndet är ca 2 meter.
För att hålla ner bygghöjden kommer jag att fästa 45x145 med balkskor i dessa.
Då jag står och gräver börjar jag fundera...
Blir det någon skillnad om jag använder mig av en 45x170 i husstommen istället för 45x195?
Ingen expert men 45x95 som dom säger i tråden tycker jag inte hör hemma i nån som helst stomme. Ditt ex bör ju funka med täta skruvförband (60). Sen ligger du ju ändå över ditt govregelmått med 170. Kör samma plint som du 1,9-2m alla håll och 195 BL o 170 golv. Har du lätt o gräva skulle jag personligen drat ner plintavst ngt. om du då du har lite klenare GR. 145or på 2 m kan va lite på gränsen alt kortla. Lycka till"
Nykomling
Medlem: Oct 2009
Län: Västra Götaland
Ska du sätta två skruv i en 95a då eller bara en? Dom kommer ju ganska tätt med två och med tanke på att du oftast behöver långa och rejäla skruv hamnar ju belastningen till större del på skruven som tagit stor del i virket än i en grövre regel. En bredare bärlina fördelar ju belastningen "snällare" och mer virke än skruv tar last än med klenare. Sen säger jag inte att det inte skulle funka men jag skulle inte göra det själv eller rekommendera det.
Bara personliga åsikter o funderingar.