Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Västerbotten

Dimension på bärlina i hussockeln?

Har börjat gräva plinthål till min blivande altan.
    Altanen kommer att bli 4,4m x 3,50 och själva stommen hade jag tänkt skulle bestå av två plinbtrader med 45x195 och en 45x195 i husets sockel.
    Plintavståndet är ca 2 meter.
    För att hålla ner bygghöjden kommer jag att fästa 45x145 med balkskor i dessa.
    Då jag står och gräver börjar jag fundera...
    Blir det någon skillnad om jag använder mig av en 45x170 i husstommen istället för 45x195?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Västra Götaland

Hej hittade en liknande tråd: http://www.byggahus.se/forum/altan-u...mot-vaegg.html

Ingen expert men 45x95 som dom säger i tråden tycker jag inte hör hemma i nån som helst stomme. Ditt ex bör ju funka med täta skruvförband (60). Sen ligger du ju ändå över ditt govregelmått med 170. Kör samma plint som du 1,9-2m alla håll och 195 BL o 170 golv. Har du lätt o gräva skulle jag personligen drat ner plintavst ngt. om du då du har lite klenare GR. 145or på 2 m kan va lite på gränsen alt kortla. Lycka till"

3.    länk #3
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Varför skulle det inte funka med tex en 45x95 som är skruvad/spikad var 60:e cm?

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Västra Götaland

Ska du sätta två skruv i en 95a då eller bara en? Dom kommer ju ganska tätt med två och med tanke på att du oftast behöver långa och rejäla skruv hamnar ju belastningen till större del på skruven som tagit stor del i virket än i en grövre regel. En bredare bärlina fördelar ju belastningen "snällare" och mer virke än skruv tar last än med klenare. Sen säger jag inte att det inte skulle funka men jag skulle inte göra det själv eller rekommendera det.
    Bara personliga åsikter o funderingar.

5.    länk #5
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Om man inte har plats för annat så, ja då skulle jag göra så.
    Och 2 skruv per fästpunkt.

Visst, hade jag plats för en bredare bärlina så hade jag tagit det.

Men som i TS fall, med en 45x170 väggen och 45x195 på plintar så kommer det inte påverka nåt.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Västerbotten

Grävde lite extra under hela altanen, så att jag rymde en 195a.
    Valde lättbetongskruv för att dra fast den i lecan i grunden, fungerade kanon...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom